Sidor

fredag 3 augusti 2018

Teknik-uppdatering i huset

Förra veckan drogs ju fibern in i vårt hus - äntligen! Men då visade det sig att vi inte var påkopplade på själva nätet ännu, så vi skulle få vänta ytterligare tid på att kunna beställa bredbandsleverantör och få vår anslutning.

Igår kom nätverkskillarna tillbaka och blåste fibern från vårt skåp till huvudskåpet. Hurra! De höll på större delen av dagen, men till sist sa de att det skulle funka, det enda var att Varberg Energi måste göra någon aktivering för att det ska funka och det skulle ta max ett dygn.

Fiberkillarna jobbar!
Så i morse tog vi äntligen tag i att säga upp det gamla ADSL-bredbandet via Telia. Åh, vad jag har längtat! Telia erbjuder allt jag INTE vill ha; bindningstid på ett år, svindyr startavgift på 399 kr (många andra leverantörer har ingen avgift och jag fattar inte riktigt vad det är jag betalar för??) och så ligger de ca 100 kr dyrare per månad i avgift. De gånger jag har behövt använda deras support upplever jag också att de utgår ifrån att deras kunder är helt intelligensbefriade och det märkte jag även idag när de i telefonkön upplyste om att det går att säga upp vissa tjänster via Mina sidor. Jag tror nog att de flesta personer undviker att ringa och gör allt de kan göra via datorn så det är nog knappast någon som lär ha missat den informationen. Enda anledningen till att jag ringde var ju att det inte gick att säga upp via Mina sidor.

Efter tio minuter i telefonkö kom jag fram och talade om mitt ärende. Snabbt och lätt. Ingen säljare som försökte övertala mig att fortsätta med Telia. Hon frågade endast om hon fick veta anledningen, jag sa att vi har fått fiber och valt annan leverantör, vilket hon inte gick vidare med utan bara bekräftade att abonnemanget nu var uppsagt med en månads uppsägningstid.

När vi ändå höll på att säga upp saker så ringde vi också Boxer. Vi (framför allt jag) har den senaste tiden funderat på varför vi betalar drygt 300 kronor i månaden för en massa TV-kanaler som vi sällan eller aldrig tittar på. Själv tittar jag nästan uteslutande på Youtube och play-kanaler via datorn eller mobilen. Tablå-TV känns bara helt dött år 2018.

Det var lite svårare med Boxer. För det första stod abonnemanget på Magnus och då ville de prata med honom. Så det fick de göra. När han sa att han ville säga upp abonnemanget så hade de en massa erbjudanden som vi inte var intresserade av och det tog lite tid, men till sist gick de med på att säga upp abonnemanget. Samma sak där, en månads uppsägningstid. Vi tänker att vi börjar där. Om vi skulle sakna några kanaler när de väl försvinner så är det ju bara till att beställa nytt abonnemang igen. Jag tror dock inte att det blir så...

Jag var nämligen iväg och köpte en ny router idag till fibern och då passade jag på att även köpa en Chromecast ultra som jag har roat mig med att installera nu under eftermiddagen. Den funkar hur bra som helst och jag tror att den kommer att vara det som dominerar vårt TV-tittande framöver.

Så nu är huset uppdaterat med massa ny, rolig teknik och jag ser så mycket fram emot att få igång fibern också så att jag slipper vänta i flera timmar på att ladda upp mina Youtubefilmer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar