Sidor

måndag 13 augusti 2018

Röj!

Vilken härlig helg vi har haft! I fredags drog vi till brorsan i Småland för att följa med på hans 50-årsfirande resa. I lördags morse mötte vi upp alla härliga vänner som skulle med i bussen som tog oss till Ödeshög och Syllerstorpett. Där var vi i några timmar och lekte med diverse roliga grejer.

Vi delades in i lag och det lag som jag och brorsan var med i, Hästarna, fick börja med att köra segway. Det var första gången jag körde segway och det var faktiskt riktigt kul, men lite svårt när jag skulle stanna:). Vi körde en bana med slalom på slutet och det gällde att köra så snabbt som möjligt.

Nästa gren var rövcykel, en cykel som styrdes med rumpan i svängarna. Återigen en bana med koner och slalom. Även det gick rätt bra och vi var snabba!

Tredje grenen var skottkärran, där en person låg i kärran och två tog varsin skakel. Det var lite klurigt och lite ansträngande, men gick bra.

Sedan var det hästskokastning och där var vi grymma! Sedan skulle vi med hjälp av ett fyrdelat snöre flytta klossar ut och in ur en fyrkant. Vi var rätt snabba där också.

Sedan fick vi lite fika innan vi gav oss på bil-grenarna. Första bilen var en som styrdes med både bak. och framhjul där en person skötte gas och broms samt framstyrningen och en skötte bakstyrningen. Det var grymt kul! Vi körde runt koner och ifall vi fick ner någon fick vi springa. Jag fick springa...

Nästa bil var det en som skötte gas och broms och en som skötte ratten utan att se någonting. Kommunikation alltså. Det var rätt klurigt och när jag var den som skötte gas och broms gick det så dåligt att det slutade med världens skrattanfall och ett jäkla springande efter koner som puttats ner.

Sedan var det en bil som styrde åt fel håll. Där fick man köra själv. Det gick rätt bra för mig där, men det var lätt att tänka fel och styra åt fel håll. Där behövde jag inte springa efter några koner!

Sista grenen var rally. På en åtta. Vi hade en rallyförare i vårt lag och han körde sönder bakaxeln så vi fick byta bil:). Jag är inte så modig när det kommer till att köra fort, men jag gjorde mitt bästa och körde så snabbt jag kunde. Typ 10 sekunder långsammare än alla tuffingar:). Men kul var det!

Felstyrda bilen
När vi var klara käkade vi hamburgare och firade vinnarna. Självklart var det Hästarna som vann tidstävlingen!

Glada av de roliga aktiviteterna åkte vi sedan tillbaka till Jönköping och checkade in på hotellet. Sedan var det dags för bad. Rätt lyxigt, vi var i princip ensamma på hotellet och vi hade en hel pool och bastu för oss själva. Det var varmt och gott i poolen och så härligt att få bada och simma lite.

Efter badet gjorde vi oss i ordning för middag. Det var god mat och många upptåg och skratt hela kvällen. En riktigt kul kväll!

Eftersom Magnus snarkade sov jag inte många timmar och kände mig rätt sliten igår när kosan vändes tillbaka hemåt. Men jag lyckades faktiskt somna en stund på eftermiddagen och hittade sedan ork till att gå ut och ge hästarna lite mat och vatten.

Vädret har nu vänt och det har kommit över 20 mm regn i helgen. Igår kväll var jag lite rastlös och tvingade ut Magnus på promenad med vovvarna. När vi hade kommit ungefär halvvägs började det regna igen, men det var härligt att vara ute och gå. Endast 14 grader var det när vi kom hem igen.

Glad vovve på promenad
Idag har jag jobbat. Jag kom faktiskt i säng i tid igår och lyckades sova riktigt bra i natt. Det var ju för första gången på länge under 25 grader i sovrummet!

Så när klockan ringde i morse kände jag mig rätt pigg. Det kändes rätt fint att vara tillbaka på jobbet när det ändå inte var något varmt och soligt väder. Allt drog igång med full fart. Presentation att förbereda till nästa måndag och lite planering och omplanering för hösten. Helt plötsligt var arbetsdagen slut och det var dags att gå hem.

Jag kände mig fortfarande pigg när jag kom hem så jag beslutade mig för att äntligen röja runt paddockstaketet. All sly har ju växt helt hejdlöst trots torkan och det går inte att rida nära staketet utan att springa igenom alla buskar.

Så jag tog fram röjsågen och tog på mig sågbyxorna och gav mig ut. Såhär såg det ut före:

Massor av sly!
Det nedsågade slyet körde jag sedan ut till hästarna, de såg rätt nöjda ut med att få lite extra mat. De går ju fortfarande i den nya hagen på kullen där det endast finns sly att äta. Men gräset kommer nu, så snart kan de få riktigt bete igen!

Gott, säger Pelle
Det blev rätt bra med röjande och ser nu lite mer städat ut. Skönt att bli av med allt bös!

Färdigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar