Sidor

lördag 18 augusti 2018

Flugägg!

Åh, vad skönt det var att få sova lite längre idag när det är lördag! Efter en veckas tidig uppgång pga jobb är jag tillbaka där jag var innan jag gick på semester när det gäller pigghet.

Jag började med att ta in hästarna och de fick lite hackad lucern. Nu har gräset börjat växa, men jag vill att det ska växa till ordentligt innan jag släpper dem i sommarhagen igen så att de kan gå där och beta långt in i höst.

Denna vecka har hästarna återigen haft besök av den jäkla styngflugan. Riktigt många ägg hade det aset lagt också. Så jag beslutade mig för att testa att ta bort dem med ögonbrynskniv. Jag har aldrig hittat något bra sätt att få bort dem. Jag tycker inte att pimpsten funkar något vidare så jag har mest använt naglarna för att få bort dem. Men nu var det ju så mycket ägg att det hade tagit flera timmar att ta bort dem med naglarna.

Jag får säga att jag var mycket nöjd med hur ögonbrynskniven funkade! Det gick snabbt och lätt och jag fick bort allihop utan problem.

Bosses ben med flugägg
Även Pelle hade fått en hel del flugägg. Annars brukar det vara Bosse som får mest och Pelle bara några enstaka. 

När jag var klar med flugäggsborttagandet gjorde jag i ordning Bosse för en uteritt. Jag beslutade mig för att rida utan sporrar idag, jag tycker att han har fått så bra framåtbjudning nu så att det inte ska behövas när jag rider ut. Det gick mycket bra. Han var pigg och framåt och hade inga planer på att stanna någonstans.

Vi galopperade lite på några stubbåkrar. Det var ju så länge sedan sist! Alla år som jag kan minnas det senaste så har det ju regnat så mycket när åkrarna väl har blivit tröskade att det inte har gått att rida på dem. Så det var ju kul att kunna göra det!

När jag hade släppt ut hästarna i hagen igen stängslade jag in en liten hage bakom uthusen. Gräset har växt rätt bra där, så nu kan de få beta lite där. Det blir bra, tror jag!

Provisorisk hage!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar