Sidor

söndag 8 april 2018

Vårvärme!

På vägen hem från Stenungsund stannade vi på Blomsterlandet i Kungsbacka för att köpa blommor att sätta på pappas grav. Han skulle ha fyllt 90 år idag.  Jag hittade en jättefin plantering med lite olika blommor som kommer att blomma under lång tid. Riktigt bra blev det, tycker jag! Påskliljorna som jag satte där i måndags hade faktiskt överlevt kylan och var jättefina fortfarande!

Fint på graven
Vi var hemma vid lunch och jag stack direkt ut i trädgården. Det var varmt och skönt och solen sken. Det var faktiskt T-shirt-väder. Helt underbart!

Jag tog äntligen tag i lite trädgårdssysslor. Det har ju inte direkt varit möjligt att göra det tidigare eftersom det har varit vinter fram tills förra veckan. Jag började med att installera fönsteröppnarna till växthuset. De har ju fått bo inomhus över vintern för att de inte ska bli förstörda.

Fönsteröppnare
Det var väldigt varmt i växthuset idag trots att alla fönster var öppna och även dörren, men det är ju ljuvligt att det äntligen kommer värme!

Jag fortsatte ute i trädgården med att klippa rosor och andra blommor som var vissna sedan förra året. I den ena odlingslådan hittade jag palsternackor som hade överlevt hela vintern och börjat skjuta nya blad, helt otroligt.

Tillbaka i växthuset klippte jag även där bort gammalt visset från diverse blommor, kryddor och jordgubbar. Sedan fick jag äntligen sått lite tomater, gurkor, squash och lite olika kryddor. Så perfekt att kunna ha dem i växthuset då värmen ska fortsätta framöver och framför allt så ska frosten hålla sig borta.

Det tog inte så lång tid som jag trodde, jag var rätt effektiv ändå, så jag hann med ännu mer denna fina dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar