Sidor

tisdag 10 april 2018

Lön för mödan

Denna vinter har varit så lång och dryg och jag har i flera månader trånat efter att få rida i paddocken. Jag har väntat och väntat och så idag kunde jag äntligen börja göra i ordning underlaget i den! Den ligger på norrsidan av en kulle, så den har inte fått riktigt lika mycket sol och värme som om den hade haft ett söderläge.

Jag började med att köra undan några trasiga hinderstöd och plank innan jag slängde på sladden bakom traktorn. Det gick faktiskt bra, det var inte alltför mjukt, men det tryckte upp vatten i bortre och främre änden av paddocken. Så där blev det lite söligt, men annars gick det bra.

Jag sladdade först och sedan slängde jag på ringvälten för att trycka till underlaget ytterligare. Jag körde med den många varv och jag blev rätt nöjd med resultatet!

Utsikt från traktorn
När jag var klar gick jag in och bytte om till ridkläder, gick ut i stallet och gjorde i ordning Bosse. Han har ju gått utan täcke nu sedan i måndags eftersom det blev rätt varmt i söndags. Det har förvisso inte varit jättevarmt varken igår eller idag, men jag tycker ändå att de kan få gå utan täcken. Förhoppningsvis försvinner lite päls när de rullar sig i hagen.

Men han var ändå inte jättesmutsig så det gick ganska snabbt att borsta honom.

Det blåste ganska mycket ute idag, så för att stalldörren på baksidan inte skulle blåsa upp gick jag ut på framsidan och sedan runt stallet för att komma till paddocken. Han spanade lite på saker och ting på vägen fram till paddocken men var ändå lugn i blåsten.

Han hade fin framåtbjudning idag och skrittade på bra. När jag kortade tyglarna var han jättefin i skritten. Gick balanserat och bra och lyssnade bra på hjälperna både framåt och bakåt.

Han var ännu finare i traven, där gick han helt självbärig och hade jättefin takt! Han var lätt att styra och gick fint på volterna, samt gjorde fina skänkelvikningar (funkar bättre i traven än i skritten där han förlorar lite bjudning).

Lite blött i bortre änden av paddocken
Jag hade som mål att få honom att fatta galopp och bibehålla den. Vi har ju kämpat med det ett bra tag. Han vill inte fatta galopp på ridbanan eller i ridhuset och när jag väl får honom att fatta galopp så kör han ner huvudet och bryter av. Såhär har det varit väldigt länge nu, ett problem som började redan 2016 när jag försökte rida igång honom förra gången. Och det har satt sig som ett problem som har varit svårt att lösa, vi har fastnat lite där.

Det var svårt att få honom att fatta galopp även idag. Men jag tänkte inte ge mig denna gång!
Vi började i vänstervarvet och jag fick göra några försök innan han till sist fattade galopp. Då blev det fel galopp och jag saktade av och försökte fatta ny. Ännu mer kämpande innan han till sist gav sig in i rätt galopp. Han galopperade jättefint och bibehöll galoppen, körde inte ner huvudet en enda gång! Han blir dock väldigt yvig i sin galopp, så det är lite svårt att kontrollera den. Men han galopperade! Så glad blev jag! Och han fattade även galopp en gång till och bibehöll den.

Sedan var det dags för högervarvet. Där tappar han bjudningen lite grann varje gång vi passerar utgången och även om vi sitter på volten en bit ifrån utgången så vill han dra däråt och tappar bjudningen. Så jag fick kämpa bra även i detta varv. Jag passade på att försöka få honom i galoppen på bortre långsidan där det lutar lite neråt och han får mer energi. Och minsann, det gick vägen!

Även högergaloppen var fin men yvig. Inget hopp och bus och inget huvud som skulle köras ner! Jag bröt av och fattade ny galopp och det gick bra även andra gången. Så härligt!

Känslan idag är att jag äntligen börjar få lite lön för mödan. All tid jag har lagt i vinter på att rida i snöstorm, regn, blåst och kyla börjar nu ge resultat! Tack vare att han har fått bygga upp muskler ute i naturen orkar han nu bära sig i samtliga gångarter och har en mycket bättre framåtbjudning. Så himla gött!

Nu är planen framåt att variera uteritter med paddockträning, jobba mer på att fatta galopp på kommando ute i naturen och i paddocken så att vi sedan kan börja jobba med galoppen på riktigt. Kunna reglera den, fatta precis när jag vill, jobba med förvänd galopp och galoppombyten och sedan kunna börja hoppa igen. Åh, vad jag ser fram emot det!

Bästa killen idag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar