Sidor

lördag 28 april 2018

Plantering rabatt

Nu är det lååång helg! Så underbart! Jag är ledig till och med tisdag, kan knappast bli bättre! I morse var det lite grått och fuktigt ute, men det ordnade till sig under dagen.

Jag var ute med några kollegor i Varberg igår. Tog 22:10-bussen hem, så det blev ju inte så sent, vilket var rätt gött, jag är ju ingen kvällsmänniska. Men av någon konstig anledning vaknade jag halv sex i morse och kunde inte somna om. Så drygt!

Huset har inte blivit städat på några veckor och såg ut som en katastrof, så jag började helt enkelt städa sådär tidigt på morgonen. (helt normalt). Men det var rätt gött att sätta sig och äta frukost i ett nystädat väldoftande kök!

Efter städningen och frukosten skyndade jag mig in till stan för att hälsa på en före detta arbetskollega som ville dela lite växter med mig. Perfekt till nya rabatten! Det var så kul att träffas igen. Hon slutade hos oss i höstas och det var kul att höra hur hon trivs på nya jobbet och se hur hon bor. Vi har ju snackat mycket trädgård och odling på jobbet, så det var kul att se alla hennes projekt live.

Hon hade massor av olika plantor som hon ville bli av med. Bland annat fick jag en pion, jätttedaggkåpor, funkia och en massa annat!

Kassar fulla!
Direkt när jag kom hem började jag sätta ut växterna i rabatten och så planterade jag dem. Jag passade också på att plantera lite lökar och andra växter som har väntat länge på att få komma i jorden. Det blev faktiskt riktigt bra tror jag. Det märker jag sedan när allt börjar växa och blomma. Blev det inte bra får jag väl plantera om helt enkelt!

När jag var klar med rabatten tog jag äntligen tag i vinrankan som i två år har stått i växthuset i en kruka. Jag trodde den var död, men nu har den precis börjat sätta lite knoppar. Men den har inte växt så mycket under dessa år, så jag ville plantera den direkt i växthuset så att rötterna kan söka sig nedåt i "riktig" jord.

Så jag grävde upp all stenmjöl och bärlager tills jag hittade jord och sedan fyllde jag hålet med planteringsjord innan jag satte ner vinrankan. Nu hoppas jag att det ska trivas bättre och ta mer fart med tillväxten!

Planterad vinranka
Det ska bli så spännande med detta odlingsår, det kan ju bara bli så mycket bättre än förra året som var bedrövligt med kyla och blåst! Jag ska snart så lite grönsaker också, måste bara bestämma mig för var jag ska ha alla grönsaker någonstans. Behöver definitivt ha fler odlingslådor iaf!

Jag fick också uppfyllt min dröm om massor av egna smultron! Jag har förvarat dem i krukor och i en av de stora odlingslådorna och nu kunde jag äntligen plantera dem i nya rabatten. Hoppas att de sprider sig och ger massor av de härliga bären!

Härliga smultron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar