Sidor

måndag 16 april 2018

Rullskidor!!!!

Som jag har längtat! Förra årets rullskidsäsong blåste bort och jag hade svårigheter med att hitta motivationen till att köra rullskidor överhuvudtaget. Sedan kom vintern. Jag behövde köpa nya skidor men kom aldrig till skott, så det blev ingen skidsäsong för mig heller, trots att det till sist blev en lång och fin vinter.

Men den senaste tiden med vårvärme och sol har gjort att jag har börjat längta efter att få rulla igen. Dock har det funnits ett litet motstånd till att komma igång eftersom jag vet vilken fruktansvärd träningsvärk jag kommer att få och eftersom jag vet hur klen jag är just nu.

Men det är bara till att bita i och sätta igång och idag var förutsättningarna perfekta! Precis när jag kom hem från jobbet klarnade det upp och temperaturen steg. Vinden var svag. Kan inte bli bättre!

Så jag tog in hästarna och sedan tog jag bilen och ställde den vid Linnarpsvägen och tog på mig alla grejer. Lite nervös var jag. Det är rätt längesedan jag körde rullskidor. Förra våren tror jag. Skulle jag känna mig stadig? Fanns tekniken kvar?

Jag gav mig iväg och märkte att jag hade lite motvind. Perfekt, det betyder ju att det blir medvind hem. Det blåste inte jättemycket, så det kändes helt OK. Jag försökte hålla ett ganska lågt tempo för att inte ta ut mig för mycket och planen var att köra ca 5 km. Lugn början alltså.

Det gick över förväntan. Känslan för rullskidorna var där, jag kände mig hyfsat stadig och tekniken finns där. Jag sätter inte stakningen perfekt, men det går ändå hyfsat bra. Så jag var riktigt nöjd med mig själv. Jag körde till Källäng och vände. Det blev nästan exakt 5 km totalt.

På vägen tillbaka i medvinden började jag känna av musklerna i framför allt vänster sida av ryggen och lite i nacken. Muskler som inte har fått jobba så mycket det senaste. Och jag kände precis var jag kommer att vara stel imorgon. Men samtidigt känns det väldigt bra att sätta igång de där musklerna igen för jag vet att jag kommer att må så mycket bättre i kroppen av att få tillbaka överkroppsstyrkan igen.

Jag blev också sugen på att börja simma igen för att ytterligare aktivera överkroppsmusklerna som har legat i dvala det senaste året. Men det får vänta till Simstadion öppnar 19:e maj, om lite mer än en månad alltså! Jag vägrar nämligen att simma på Håsten. Världens minsta och ofräschaste simhall...

Mina älskade rullskidor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar