Sidor

söndag 22 april 2018

Hopp och skutt

Idag var det dags att rasta herr Bus i paddocken igen. Denna gång hade jag släpat fram lite hinder. Två kryss, ett på vardera långsida, med en travbom framför. Och så hade jag en låg sockerbitsbom på kortsidan.

Han var lugn och fin idag också. Nästan lite loj när vi värmde upp i skritt. Jag fick väcka honom lite för att han skulle ta för sig framåt. Han ville först inte trava, men efter lite övertalning gjorde han ändå det och han travade superfint!

Jag gjorde lite volter, ökningar och kortningar och så fick han trava över sockerbitshindret, vilket han gjorde utan att fatta galopp. Jag red på en volt, saktade av till skritt och sedan fram i trav igen för att träna lite övergångar. Det gick väldigt bra, tycker jag!

Sedan började vi jobba lite med galoppen. Han fattade höger galopp efter lite övertalning och den var lite lugnare idag, faktiskt. Han fick hoppa över krysset i högervarvet och fattade galopp jättefint mellan bommen och hindret som han skulle göra. Han var lite motsträvig fram till hindret, men när vi väl var framme gjorde han det han skulle.

I vänstervarvet var han lite mer på och fattade galopp redan innan bommen. Han landade i vänster galopp första gången, men sedan hade han lite problem med det och jag försökte få honom att fatta efteråt på volten. Det tog ett tag eftersom han tjurade lite. Men när han väl hade fattat en gång, hann jag knappt ge galoppskänkel innan han fattade igen. Han ska alltid bråka lite...

Men det känns ändå som att han har utvecklats redan sedan förra paddockträningen, för idag gick det ändå att reglera galoppen i båda varven och så var han så otroligt lätt och fin i munnen i samtliga gångarter. På slutet travade jag lite i nedsittning, vilket han accepterade väldigt bra, annars brukar han inte gilla det, men det gjorde han idag. Så jag kunde jobba honom jättebra i traven med skänkelviknigar och volter och annat. Så ännu ett pass där jag är supernöjd med honom!

Efteråt skrittade vi av ute en kort runda. På vägen hem mötte vi en traktor och höll ut på åkern. Precis när vi var ända intill slängde han sig några meter åt sidan. Lustigt, eftersom Magnus kört runt med vår traktor nästan hela eftermiddagen intill hästarna och allt. Jaja, han måste väl krångla lite för att höja livskvaliteten:).

Finaste Bosse!

Dagens hinderkonstellation


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar