Sidor

torsdag 26 april 2018

Ny leksak!

Något jag alltid har tyckt är kul är film och foto. Inte så att jag kan ljussättning och alla tekniska termer kring foto, utan mer att jag gillar att ta fina bilder och se mig själv rida eller utöva någon annan sport som kräver mycket teknik för att kunna utvecklas.

Tyvärr har jag ju ingen som har velat lägga tid på att filma mig varje gång jag rider, utan det har blivit några få filmer när Magnus har ställt upp och filmat lite. På senare år har det inte blivit något filmat alls, utom någon film där jag har ställt videokameran på stativet och låtit den gå, vilket leder till enormt mycket klippande av film där jag inte rider i rutan som videokameran filmar.

Men den moderna tekniken går framåt och äntligen har det börjat komma robotar som går att använda vid filmning. Så häftigt! Jag har ägnat ca en månad åt research om vad som finns på marknaden, vad som funkar och vad det kostar.  Jag var också inne på drönare ett tag, men insåg att det är inte ovanifrån-bilder jag vill ha och att batteritiden är väldigt begränsad på drönare, så det alternativet gick bort. Om jag någon gång vill ha en häftig ovanifrån-film när jag rider eller dylikt kan jag nog låna en drönare av någon istället.

Det jag hittade är två varianter, Soloshot (amerikansk tillverkare) och Pixio Movensee (fransk tillverkare).Det finns för- och nackdelar med båda såklart när man läser recensioner och åsikter. Soloshot går på GPS och fungerar då alltså inte inomhus. Pixio använder radiotriangulering som kräver tre beacons som måste sättas upp för att det ska fungera, men funkar då inomhus också.

Soloshoten har en integrerad kamera, vilket betyder att man endast kan använda kameran som en robot och inte filma själv, medan Pixio kan använda vilken videokamera som helst. Det finns några modeller av videokameror som är kompatibla med den och då går det att få autozoom-funktion också.

Soloshoten är snäppet billigare, speciellt om man måste köpa en kompatibel videokamera till sim Pixio.

Mitt val föll till sist på Pixio och Sony HDR-cx450. Pixio beställdes från Movensee i Frankrike och kameran från Elgiganten en tisdag. De levererades båda på torsdagen. Helt otroligt snabb leverans! Guldstjärna på det!

Såhär ser lådan ut!
Första intrycket när jag öppnade lådan var "hjälp, vad många grejer!". En robot, tre beacons med tillhörande stativ, en "klocka" (som är den som roboten följer), laddarsladdar till alla grejer och en laddgrej att sätta alla usb-laddare i.

Beacons med stativ

"Klocka"

Robot

Laddare och tillhörande laddarsladdar
Tyvärr insåg jag att den skruv som sitter i plattan på mitt stativ var av fel dimension (det skulle vara 3/8 istället för 1/4 som min stativplatta hade), så det gick inte att montera roboten på stativplattan. Så jag fick beställa en adapterskruv som kom med Posten igår. Så då kunde jag äntligen testa hur det hela fungerar!

Jag testade här inne i vår "salong" som är rätt rejäl storleksmässigt. Det var lite småklurigt att sätta upp alla beacons och förstå hur de behöver vara placerade för att det ska funka, men jag testade och det funkade. Så häftigt! Kameran zoomade som den skulle och den följde mig vart jag än gick.

Så till helgen (skönt att det är långhelg!) kommer jag att testa att filma ute på ridbanan när jag rider Bosse. Det ska verkligen bli spännande att se hur det funkar där.

Detta innebär att jag nu kommer att kunna filma när jag rider, se hur Bosse rör sig, hur jag själv rör mig, följa vår utveckling och kunna analysera och förbättra min egen ridning. Det är ju grymt bra!

Förhoppningsvis kommer jag att orka ladda upp lite filmer på Youtube också (där jag heter Hinnagarden) så att ni som läser bloggen också får se våra framsteg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar