Sidor

måndag 16 april 2018

Guldstjärna till Bosse

Ikväll var det dags för ett pass på ridbanan med Bosse igen. Paddocken har torkat upp efter gårdagens regn så det var jättefint att rida där.

Jag hade ungefär samma mål som förra gången, att jobba honom i alla gångarter med fokus på att fatta och hålla i galoppen. Han var fin i skritten, lite svårt med sidförande rörelser, men väldigt lätt och fin i munnen.

Han var lite småtrög när jag bad om trav, men det släppte rätt snabbt ändå och han travade jättefint. Även där lätt i munnen. Han svarade bra framåt och längde lite och det gick även att korta traven och ändå bibehålla energin och takten.

När vi sedan skulle fatta galopp fick jag jaga på honom en hel del i vänstervarvet innan han fattade höger galopp. Jag bröt av och fattade igen. Höger galopp igen. Men på tredje försöket fattade han rätt galopp och den blev jättefin. Jag kunde jobba honom bra i galoppen, öka, minska och styra. Jag bröt av och fattade igen. Gick jättebra. Så nöjd!

Han fick pusta lite innan jag försökte få honom att fatta höger galopp i högervarvet. Där var han lite trögare och öronen åkte bakåt, men till sist fattade han. Han tar i så mycket i högergaloppen och skjuter ut vänsterbogen så det är svårt att reglera och styra galoppen i det varvet. Men det går ändå framåt, han höll i galoppen och jag kunde välja när vi skulle bryta av.

Jag va mycket nöjd med honom idag. Han var så lugn och fin! Magnus stod och klöv ved och Bosse brydde sig inte om att det brötade och att traktorn var igång. Det var som om han inte ens märkte det. Han var istället koncentrerad på det vi gjorde. Duktig kille!

Guldstjärnehästen
När jag hade gjort i ordning honom efter ridturen tog jag på mig träningskläder igen och stack ut med Selma på en kvällspromenad. Det var en helt underbar kväll. Helt vindstilla och fåglar som kvittrade. Så stämningsfullt! Skönt att röra på sig lite grann som avslutning på denna fina kväll!

Skogshunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar