Sidor

måndag 1 maj 2017

Plötsligt händer det...

Häst-dag idag också. Solen skiner återigen och om det inte hade varit för den rätt kalla vinden hade det varit t-shirt-väder.

Även idag började jag med Pelle. På med sadeln och ut och gå. Jag gick förbi ett ställe där det har byggts en gödselbrunn som han inte har sett tidigare och jag visste inte om han skulle reagera på den. Den brydde han sig inte ett dugg om! Så när vi hade passerat den satt jag upp i sadeln. Det gick bra, han skrittade på och när vi kom in på en grusväg började han trava. Väldigt otaktig var han, såpass mycket att det var svårt att rida lätt. Men han var glad och framåt.

Vid ett ställe ville han inte gå samma håll som jag, så istället för att bråka hoppade jag av. Jag kände också av sadeln i baken rätt mycket idag. Lädersadel är hårt...

Vi traskade vidare och han var hur lugn som helst. Han blev rädd för någonting bakom oss när vi var nästan hemma och då flög han nästan på mig, men han lugnade ner sig direkt igen. Det är riktigt kul att hålla på med honom när han är på det humöret!

Bosse var sitt vanliga otåliga jag där han stod och väntade i boxen, så han behövde verkligen motioneras idag. Men han var faktiskt ovanligt trevlig att göra i ordning idag. Han blev endast sur när jag slängde på sadeln.

Det fick bli paddock för honom idag också. Jag ville försöka jobba igenom hans sur-grejer ordentligt nu. Varje gång vi passerade utgången åkte öronen bak, han blev hård som en sten och ville inte gå framåt. Han sparkade ut med höger bakben. En gång höll han faktiskt på att trilla omkull när han gjorde det.

Det tog en hel långsida av övertalning innan jag lyckades få honom att trava. Och när vi var vid utgången saktade han av. Så jäkla irriterande!

Men jag gav mig inte. Han fick massor av beröm när han gick framåt och helt plötsligt fick jag svar på mina skänklar. Jäklar vilket svar jag fick! Han sköt fram i traven! Helt otroligt! Han blev hur fin som helst att rida och han svarade även bra bakåt. Jag behövde bara tänka trav så började han trava! Så himla kul! Nu vet jag i alla fall att där finns en framåt och härlig häst bakom allt sureri! Helt klart ett stort framsteg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar