Sidor

lördag 6 maj 2017

Rullskidmorgon

En solig och faktiskt ganska varm morgon denna lördag! Helt underbart! Efter att jag hade fixat stallet gick jag in och tog tre ägg och en kopp te. Magen kändes inte riktigt igång, så jag tänkte att det var bäst att ge den lite att jobba med.

Nästan direkt efter frukosten lastade jag in rullskidor och stavar i bilen och gav mig iväg till Linnarpsvägen.

Jag kopplade på rullskidorna och åkte iväg ned för backen. Jag hade shorts och linne och till en början var vinden lite småkylig. För en gångs skull började jag med motvind. Det betyder ju medvind hem, så det var jag mycket nöjd med!

Idag körde jag in som vanligt vid hönseriet mot Källäng. Men denna gång fortsatte jag förbi Runeberg och sedan vänster upp för en rejäl backe mot Grimetons kyrka. Jag kom ut på Tvååkersvägen igen och vände hemåt. Vägen där är så dålig i kanterna och så lutar det ordentligt, så därför måste jag köra rätt långt ut i vägen. Inte värre än att det går att köra om, men längre ut än vad de flesta förväntar sig.

Jag hade bra fart där och stakade faktiskt nedför där det inte lutade så mycket. Jag blev omkörd av ett gäng cyklister som säkert tyckte att jag var för långt ut i vägen. De körde väldigt nära. Så nära att jag hade kunnat skrapa dem med stavspetsarna.

Men turen gick bra och alltför snabbt var jag tillbaka. Det är ju så kul att rulla! Jag fick ihop nästan 12 km på 50 minuter, så det var ju ändå ett bra pass. Det är lite märkligt, för jag känner mig stark i åkningen. Förra året höll jag på att avlida första gången jag körde en mil på våren, men nu känns det som om jag kan köra hur långt som helst. Skön känsla!

Vacker morgon! Det börjar bli grönt på träden nu!