Sidor

onsdag 3 maj 2017

Rullskidor och hästrygg

Idag har jag kört 24-timmarsfasta. Jag åt sista måltiden igår kväll vid kl 19 och sedan har jag bara kört vatten och te hela dagen.

Det funkar rätt bra faktiskt. Det är svårt att tänka sig att jag för ett halvår sedan inte kunde vara utan mat mer än två timmar utan att bli smått hysterisk... När jag fastar kommer hungern ibland, men den går över igen och det händer inte så många gånger.

När jag kom hem från jobbet tog jag in hästarna innan jag packade in rullskidorna i bilen. Äntligen dags att få testa mina nya sommarpjäxor!

Åh, vad kul det var att åka rullskidor! Jag hade en go medvind till att börja med och jag bara susade fram! Första kilometern gick på 3:40 och andra på 3:45. Jag vet faktiskt inte om jag någonsin har åkt så snabbt förut! Jag vet inte riktigt varför det gick så snabbt, jag har ju haft medvind förut utan att kunna åka under 4 min/km. Kanske är det de nya pjäxorna? Eller så kanske åtta kilo mindre även gör en snabbare på rullskidorna... Oavsett vilket så var det himla kul att få sådan fart!

Jag körde upp för backen vid Källäng och sedan vände jag. Då blev det (föga förvånande) rätt mycket jobbigare pga motvind. Men jag kände att jag hade bra med energi i kroppen (fastan till trots) och jag kände mig stark, så jag stakade vidare hemåt. Tekniken kändes också bra.

Det gick riktigt bra, tycker jag och jag fick ihop drygt 7 km på strax över halvtimmen. Helt ok, tycker jag när det var årets andra pass.

De nya pjäxorna var jag för övrigt mycket nöjd med! De var sköna och betydligt svalare än vinterpjäxorna. Dessutom har de ju en bra färg eftersom de syns långt. Jag kan verkligen rekommendera dem! Jag köpte dem på Huselius sport och jag fick hem dem dagen efter att jag hade beställt dem. Mycket bra! De passar till Solomons SNS-bindningar.

Solen sken idag och vårvärmen har äntligen kommit hit! Så jag kunde köra i shorts och linne, något jag har drömt om ett tag nu! Det var lika underbart som jag hade föreställt mig!

Sommar-outfit!
När jag kom tillbaka från rullskidpasset satte jag igång att laga mat. Jag gjorde köttfärsbiffar på älg, vildsvin och fläskfärs. De blev så goda och det var ruskigt gott att äta efter 24 timmars fasta!

Jag hade ännu mer energi efter maten så jag passade på att ge mig ut i stallet för att ta ut Bosse på en runda. Det fick bli en skogsrunda idag. Han behöver variation för att få mer framåtbjudning. Och framåtbjudningen var det verkligen inget fel på idag! Han traskade på bra igenom skogen och när vi sedan vände ut på en lite bättre grusväg ville han trava, vilket han också fick.

Jag fick hålla tillbaka honom en hel del, så han ville springa på ordentligt. Men det var ju kul att han inte blev sur, utan istället var glad hela vägen. Öronen var konstant framåtspetsade!

När vi var nästan ute vid Obbhultvägen blev han rädd för något och vände, men jag vände tillbaka honom och då gick han framåt, om än något tveksamt, men han stannade i alla fall inte och blev istadigt, vilket jag tycker var jättebra!

Jag var supernöjd med honom idag! På vägen hem hade han i vanlig ordning bråttom och halvtaktade lite grann. Inte alls så mycket som annars, utan han var mycket mer avslappnad.

Den här skogsrundan blev precis så som jag vill ha en skogsrunda. Lugnt och fint och möjlighet att kunna njuta av att träden börjar slå ut. Om mina fina hästar ska fortsätta bete sig såhär bra så ser jag verkligen fram emot varje ridpass framöver!

Fint i skogen idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar