Sidor

torsdag 8 september 2016

Sjuk vovve!

På förmiddagen idag satt jag i godan ro och jobbade vid datorn, när Selma plötsligt öppnar dörren till farstun, där hon och Helga brukar ligga. Jag bannade henne, eftersom hon inte får göra så, men när jag kom ut i farstun förstod jag vad det var hon ville...

Nere vid dörren, på mattorna låg det en handbollsstor uppkräkt hög med maginnehåll. URK! Stackars hund, hon ville ut och det var precis vad hon sa till mig när hon öppnade dörren. Hon är som sagt rätt smart...

Jag släppte ut henne och hon fortsatte att kräkas. Till sist fanns det inget att kräkas upp längre och det kom upp slemmigt, blodblandat gegg. Hon hade fradga runt hela munnen och låg bara och flämtade.

Jag började bli riktigt orolig, hon har kräkts på det här sättet en gång tidigare, men då hade hon nog ätit en padda och då var hon också jättedålig. Men det var när jag såg blodet som jag funderade på om det var dags att åka till veterinären. Eftersom detta hände precis när jag var på väg att ge mig iväg till jobbet för att delta i en enhetsdag, insåg jag att jag inte skulle kunna göra detta. Jag ville inte lämna henne i det tillstånd som hon var i då.

Hon var väldigt allmänpåverkad och hon bara låg ner och mådde uppenbart jättedåligt. Så jag ringde chefen och talade om att jag inte skulle dyka upp.

Selma låg kvar ute en stund, men sedan ville hon komma in och då fick hon ligga inne så att jag hade koll på henne medan jag jobbade vidare. Hon blev bättre och framåt eftermiddagen var hon ute och kissade och drack vatten. Då var hon mycket piggare.

Och när det var dags att åka till åkeriet för lite fakturering var hon så gott som återställd. Pigg och glad. Så då fick hon vara i hundgården medan jag var iväg. När jag kom hem var hon så gott som vanligt igen. Så skönt!

Det är aldrig kul när djuren mår dåligt. Och jag blir dessutom så äckelmagad av kräks och annat som luktar så jag mår nästan lika dåligt jag.

När jag skulle vattna blommorna och i växthuset hittade jag en bajshög som hon antagligen har lagt tidigare i morse. Den var full med något som såg ut som blåbärskräm. Antagligen har hon ätit någon typ av bär som inte var bra för henne. Och kanske var det bären som kom upp på slutet och såg ut som blod? Jag undersökte inte de grejerna så noga pga min äckelmage, men det skulle kunna vara så.

Förhoppningsvis är hon nu helt återställd igen. Tyvärr får hon ingen mat förrän imorgon, eftersom man inte ska ge dem mat igen för tätt inpå en sådan kräkomgång. Men jag märker ju att hon är hungrig. Gott tecken!

Såhär har hon sett ut större delen av dagen (arkivbild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar