Sidor

lördag 23 februari 2019

Vårig lördag

Denna fina lördag vaknade jag klockan sex. Kanske för att jag somnade strax innan kl tio igår kväll. Fast redan vid nio började ögonen falla ihop i soffan, så idag var jag väl rätt utsövd ändå.

Jag lät hästarna stå kvar inne medan de och jag åt frukost och sedan gick jag direkt ut i stallet för att göra i ordning Bosse för en ridtur.

Han var pigg och framåt idag, men utan att bli stissig och hålla på och vara rädd för saker. Han var bara helt rätt tempererad. Ville trava och galoppera, men gjorde det lugnt och fint utan att ta ett enda steg åt sidan någon gång. Det var en fröjd att få sitta på ryggen på honom idag!

Vi red Linnarpsvägen bort till gärdsvägarna och sedan Obbhultvägen hem. Jag tyckte mig se och höra lärkor och det klarnade upp medans vi var ute. Fast vinden var rätt kall så vinterjackan och värmesulorna var på och det behövdes.

Vi travade lite på Linnarpsvägen, sedan längs gärdsvägen och därefter galopp där vi brukar galoppera. Sedan ville han fortsätta att trava på Obbhultvägen och det fick han. Hela Mute backe upp minsann. Sedan skrittade vi resten hem.

Han var otroligt lugn och när det kom en buss och vi fick hoppa ner i åkern lyfte han knappt ögonbrynen. Så gött när han är på det humöret!

Det blev inte så lång runda, men ändå bra tempo så jag tycker att det blev ett bra pass. Imorgon blir det lite mer skog, grusvägar och backar.

Fin-hästen
Efter Bosse fick Pelle komma ut på promenad. Han blev ju verkad igår när hovis var här så han var nog lite öm i hovarna för han var inte riktigt lika pigg som förra helgen. Men han verkade ändå tycka att det var kul att få komma ut lite.

Jag fick en skugg-bild på oss båda, ingen öronbild när man går bredvid...

Skuggor...
När vi kom tillbaka släppte jag ut hästarna i hagen och fixade stallet. Fyllde på spån, sopade och gjorde fint. Eftersom det var trevligt väder ute lät jag båda stalldörrarna stå öppna så det har vädrat igenom bra idag.

När jag var klar med hästarna åkte jag till Skällinge för att hämta ett paket och passade på att handla lite innan jag for hem igen, bytte kläder och började städa bilen.

Jag avskyr verkligen att städa bilen och det är kanske tredje gången på dessa snart tre år jag har haft den som jag har städat den... Tur att Magnus har städad däremellan:). Bilen ska ju lämnas tillbaka på torsdag så jag tycker att det är bra att i alla fall dammsuga ur den och fräscha till lite. Sedan vet jag ju att de kommer att rekonditionera den ändå, så jag var väl inte jättenoga.

Men det tog ändå sin tid och jag tycker nog att resultatet blev helt ok ändå. Solen sken på mig och det var faktiskt riktigt behaglig temperatur ute. Det känns mer och mer som om våren är här för att stanna. Inga minusgrader eller snöfall i prognosen de närmaste tio dagarna. Så skönt!

Det sista uppdraget för dagen var att mocka sommarhagen. Nu är det ju den översta delen i Hästabacken kvar. Där var rätt mycket att mocka där uppe och det tog ca 1,5 timme att fylla flaket innan jag vände hem och tömde. Jag hittade en utav Bosses alla förlorade skor. Den satt fastkilad i marken nästan under gräset så det var ju inte konstigt att jag inte har hittat den tidigare. Så skönt att han har sina skoskydd så att han slipper tappa skorna numera!

Det blir nog två vändor till där uppe innan allt är klart, men sedan är det banne mig klart! Så skönt! Sedan blir det till att mocka i den hage som de går också. Nu är ju våren på ingång och maskarna börjar vakna till liv igen. Extra viktigt att hålla hagarna fräscha. Kanske kan den gode Bo bli maskfri igen!

Nu har vi en älgstek som står och puttrar på spisen. Det blir en fin lördagsmiddag!

Imorgon ska jag faktiskt förutom rida Bosse och promenera Pelle fortsätta mocka sommarhagen och så ska jag göra ett försök att sladda och välta paddocken. Den har torkat upp bra efter torsdagens myckna regnande och tjällossningen måste ju vara över nu, även om paddocken ligger på nordsidan av kullen. Det är lite segt, jag är så avundsjuk på alla andra som rider i sina paddockar! Men om det blir bra resultat imorgon så betyder det att jag kommer att kunna rida där tisdag och torsdag kväll. Så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar