Sidor

tisdag 28 maj 2013

Påskbergsskogen

Idag tog jag mig in till Varberg och mötte upp kompisen Emma för att springa en runda i Påskbergsskogen. Jag var laddad för att äntligen få springa i värme, det var strax över 20 grader. Perfekt!

Men min kropp fungerar än så länge inte bra alls i värmen. Det blev snabbt tungt och fjärde kilometern kändes som en hel evighet och det blev endast något lättare efteråt. Det gick också riktigt långsamt, nästan 7-minuterstempo. Inget kul alls!

Dessutom fick jag lite kramp i magen, vilket inte heller gjorde saken bättre direkt. Så det var kort sagt ett riktigt skit-pass.

Vi kom iaf ut och sprang och jag har tagit ett steg mot acklimatisering i värme, vilket känns bra. Jag hoppas bara att det inte ska gå i 7-minuterstempo alltför länge till utan att kroppen vänjer sig vid värmen så att man kan börja springa normalt igen.

Väderprognosen inför nästa torsdag (då jag ska springa Friskus-loppet) ser ungefär ut som den gjorde inför Göteborgsvarvet, vilket INTE bådar gott för min del. Men, men, jag har denna veckan på mig att träna och lite i nästa, så jag hoppas att det ska gå lite bättre iaf.

När jag kom hem från löprundan körde jag lite övningar från boken "Det perfekta löpsteget" för höft och axlar som nog är mitt största "problem-område" i kroppen av de tre som finns nämnda i boken. Axlarna är nog ett riktigt katastof-område då några av de övningarna var mycket svåra eller omöjliga att utföra för min del. Höftövningarna gick över förväntan. Men det känns bra att göra lite övningar. Det är lätt att komma ifrån den där bra löptekniken och man behöver öva på det hela tiden för att inte tappa och halka tillbaka i den tunga löpstilen igen.

Boken innehåller många bra övningar och förslag på träningsupplägg och jag kan verkligen rekommendera den till alla som är intresserade av att förbättra sitt löpsteg. Sedan fattar jag också att det inte finns några genvägar till att kraftigt förbättra sina löp-tider, men det kan ju knappast bli sämre av att stärka upp kroppen på de ställen där det behövs!

4 kommentarer:

  1. Åh jag har med den boken, den är ju jättebra tycker jag!! Tror vi vänjer oss snart vid att springa i värme, inte konstigt kroppen är i chock efter en så lång vinter ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 14 dagar behöver man på sig för att vänja sig vid värme har jag läst någonstans. Så vi får hoppas att värmen håller i sig :)

      Radera
  2. Hej på dig!
    Jag tänkte ordna en liten springträff i (Göteborg) Skatås i Juni. Kika in på min blogg och läs om det om du är intresserad :D Skulle vara roligt om du ville vara med!

    SvaraRadera
  3. Jag hade funderingar på det loppet men vette fasiken om jag vill utsätta mig för värme chock igen...

    SvaraRadera