Sidor

tisdag 1 februari 2022

6 veckor post operation

Det är alltid fascinerande hur snabbt tiden går! Idag är det sex veckor sedan min arm opererades och mitt radiusben lappades ihop med platta och skruvar. Jag kom hem från operationen, ganska glad i hågen eftersom det var första gången på fyra långa dagar som jag inte hade någon smärta eftersom armen var helt bortbedövad. Den hängde i en mitella för att den inte skulle ramla iväg. På kvällen kunde jag börja vecka lite på pekfingret till att börja med.

Nyopererad, bortdomnad, i mitella

Nu ska alltså frakturen ha läkt, vilket jag misstänker stämmer eftersom jag märker att jag kan göra vissa saker utan att det längre gör ont. T.ex. öppna lock och korkar, trycka ner dörrhandtag etc.

Det betyder också att jag nu ska kunna börja belasta handen med mer än 0,5 kg och börja styrketräna handen. Så gött det ska bli! Får antagligen nya övningar på torsdag när jag träffar arbetsterapeuten igen.

Det är också fyra veckor sedan jag blev av med gipset och stygnen och fick se min taniga, fula arm. 

Första bilden utan gips

Jag vaknade i morse med en arm som var ganska osvullen, bara lite svullnad runt själva handleden egentligen. Dock var fingrarna väldigt stela, svårt att knyta handen. Men efter att jag hade kört rehabövningarna kunde jag nästan knyta handen ordentligt.

Efter en timmes arbete i stallet hade översidan av handen svullnat upp. Det gör den så snart jag gör stallarbete eller går en runda eller liknande. Sedan får jag ha handen i högläge och så går svullnaden ner igen.

Jag använder handen mer och mer, men vissa saker får jag göra lite bakofram, som t.ex öppna samtliga lådor i köket vars handtag är gjorda för att man kan vrida upp handflatan...

Ett annat sätt att öppna en låda

För en vecka sedan, när hovis tog av snösulorna på mina grabbar förutspådde jag att det skulle bli snö inom kort. Idag föll den förutsägelsen in. När jag tittade ut genom badrumsfönstret utan kontaktlinser såg jag bara att det var helt vitt ute, men när jag kom ut så var det bara ett tunt lager kornsnö.

Men allteftersom dagen gick fylldes det på och kom sådär stora snöflingor så när jag hade jobbat klart och gav mig ut för att ta in hästarna var det hög tid att skotta. Det var rätt tung snö, så jag kunde inte hjälpa till med vänsterhanden, utan fick skotta allting med högern. Tur att jag är envis! Det gick bra och jag är nöjd med resultatet!

Skottning mellan huset och stallet


Skottning utanför garaget


Skottning fram till huvudingången

Lissan var med mig och busade i snön. Hon älskar också snö! Hon höll sig i närheten ända tills hon fick för sig att hon skulle följa efter grannen. Så då fick jag gå och hämta henne och bära hem henne. Lilla bus-frö!

Ikväll hade jag faktiskt lite energi över till att köra ett pass på cykeln och Zwift. Härligt att vara uppe i cykelsadeln igen! Jag körde bara en halvtimme, en väldigt platt bana, men det kändes ändå bra. Skönt att svettas och få upp pulsen!

Zwift

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar