Sidor

torsdag 24 februari 2022

Från hopplöst fall till bäst i klassen!

Idag har jag varit hos arbetsterapeuten på återbesök. Det är tre veckor sedan jag var där senast och då var min rörlighet i handleden så dålig att hon skickade mig till ortopeden och därefter blev det CT-röntgen för att utesluta att det var något mer fel i min arm. Resultatet var att det inte fanns något annat ä de benbrott jag har och efter det så känns det som om min rehab har vänt och jag har äntligen börjat göra framsteg.

Hon mätte i vanlig ordning min rörlighet åt alla håll och kunde konstatera att om jag hade blivit sämre och var en "dålig" patient förra gången jag var där så har jag nu på tre veckor gått till bäst i klassen. Fingrarna har uppnått full rörlighet utom möjligtvis tummen som har lite kvar till samma läge som högerhandens tumme.

För tre veckor sedan kunde jag i princip inte lyfta fingrarna från bordet med handflatan nedåt och jag kom inte till 0-läge med att vrida upp handflatan mot mig. Idag kan jag lyfta fingrarna nästan lika mycket som högerhanden och när jag vrider upp handen kommer jag betydligt längre. Vilken upphämtning!

Jag kan konstatera att handen inte hindrar mig något nämnvärt i vardagen som det ser ut idag. Visst, det är svårt att inte kunna vrida upp handflatan fullt, men det funkar rätt bra ändå. Och jag har ju styrkan tillbaka rätt så bra i hand och arm. Det enda jag inte kan göra just nu är armhävningar och bicep-curls, men det kommer nog snart.

Så härligt att få så positiva besked! 

Färsk bild på rörligheten

Jag ska fortsätta göra övningar och kan lägga på en (lätt)hantel så att jag börjar aktivera de muskler som krävs för att kunna vrida runt armen samt lyfta och sänka handen med underarmen liggande mot en bänk med handen utanför kanten.

Som synes på bilden så har också ringen kommit på. Fingrarna har inte varit svullna på ett tag så det känns lugnt att ha den på. Jag har saknat den! Den har ju suttit där sedan 2000-01-01!

Idag har jag också fått till ett härlig styrketräningspass på 30 minuter. Jag har beställt lite mer gymutrustning för att komplettera min skivstång, en skivstångsställning, en bänk med lite extra funktioner som gör det möjligt att lägga på vikter och köra legcurl osv och ett gymgolv. När allt detta är på plats kan jag köra styrketräning "på riktigt"! 

Jag hade en idé om att göra iordning ett rum i källaren till gym, men Magnus gillade inte idén, utan vill ha gymet på andra våning för bättre tillgänglighet. Inte för att han har tränat så många gånger, men om det kan inspirera honom till lite styrketräning så ska inte jag protestera, vi kan ju börja där och så får vi se om det funkar. Under tiden ska jag nog göra en liten tioårsrensning i källaren ändå...

Igår sken solen och några tillfälligheter ledde till att jag hann rida Bosse en runda innan vi körde och hämtade ett lass hö. Bosse var väldigt pigg och fräsch och sprang på bra när vi travade i motvinden. Jag njuter av att han är så positiv! Nu får jag fundera på hur jag ska hålla i hans positivitet och härliga energi till banan.

Senare på kvällen, när vi hämtade det där höet blåste det upp ordentligt och när jag vaknade i morse blåste det rätt rejält. Vattenbaljan hade vänt sig uppochner och höbaljorna hade blåst runt lite. Men det mojnade under dagen för att sedan ändra sig igen och nu snöar det. Hoppas att det smälter bort imorgon när solen kommer igen. Tänk att vi ska få sol hela helgen, hur underbart!

Bosse på tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar