Sidor

söndag 26 september 2021

Fin helg!

I fredags var jag egentligen ledig, men behövde jobba några timmar eftersom jag har ett styrgruppsmöte på gång i nästa vecka och mycket som ska vara klart inför det. På förmiddagen var jag på begravning och efter det satt jag mig en stund till med jobbet.

Kanske var det begravningen (en granne som gått bort), jag vet inte, men när jag väl hade jobbat klart hade jag ingen energi för att rida några hästar eller göra någonting annat än att fixa lite fredagskäk.

Träningen med Bosse blev inställd i torsdags, dels pga regn och storm, dels pga Charlotte var sjuk, så det blev ingen ridning då som planerat. Därför hade jag tänkt hoppa Bosse i paddocken och rida lite markarbete med Kalle, men det blev alltså ingenting med det. Men ibland behöver man ta det lugnt.

Däremot blev lördagen en härligt intensiv dag. Jag vaknade vid sju, stack direkt ut och sprang en runda med vovvarna. Första löprundan sedan Kalle slängde av mig i stubbåkern och jag slog i vänsterhöften.

Det kändes rätt ok att springa, men det kändes också att det var ett tag sedan sist så jag avslutade efter 4,5 km. Vovvarna fick bada i grushålan och de var så nöjda med det. Det var en fantastiskt fin morgon!

Utsikt över "sjön"


Selma nöjd med badet

När jag kom hem körde jag ett styrkepass och det kändes så himla bra! Detta år har jag verkligen kört fler styrkepass än någonsin och denna vecka fick jag ihop tre stycken! Klapp på axeln till mig själv!

När jag var klar med det åt jag frukost och gick ut för att hämta Bosse. Då såg jag att Kalle tyvärr hade tappat en baksko. Jäkla skit! Så typiskt nu när vi har sådant bra flyt!

Jag gjorde i alla fall i ordning Bosse och vi tog ett hopp-pass i paddocken. Han var så fin! Han var verkligen i bra form! Han började traven lite försiktigt. Det är så han gör. Jag får acceptera det och inte jaga på honom utan bara rida på som vanligt. Han kommer oftast igång efter ett tag.

Vi red lite volter, lite sidförflyttningar, travade över två galoppbommar och sedan började vi travhoppa och han var så framåt och fin! Bjöd fint på hindren och fortsatte i galopp efter dem. Det kändes verkligen som om han var på hugget!

Vi hoppade även 5½:an och det gjorde han också väldigt bra. Jag hoppade av och höjde alla hinder, gjorde om kryssen till vanliga hinder. Fortsatte att hoppa i galopp och det gick så fint! Han bröt av några gånger och andra gånger galopperade han på, lätt och fint och jag fick en superhärlig känsla med honom!

Sista gångerna vi hoppade 5½:an låg oxern på 90 cm. Kändes rätt enkelt ändå. 

Jag var i alla fall supernöjd med honom och jag börjar bli sugen på att testa honom på någon pay and jump igen snart, fast med riktigt låga hinder. Kungsbacka kommer att ha P&J någon onsdag framöver när de har unghästhoppningarna på dagen. Det hade kunnat passa tänker jag. Vi får se.

Kalle fick gå en runda, jag ville inte rida honom med tappsko. hoven var rätt trasig eftersom skon satt bra och han trots det lyckats dra av den. Vi gick den andra standardrundan, ner förbi Hulegården och gärdsvägarna, men tog Landbonnabacken istället för att gå till grushålan eftersom jag kände mig något mör i höften efter den intensiva dagen.

Det var i alla fall mysigt att komma ut med honom och gå lite. Dock är han ju så långsam att gå med så det tog nästan en timme att gå fyra kilometer....

Han hade förutom tappskon även lyckats få ett sår i pannan. Så jag smorde in det med salva . Det såg ut som om han hade fått en extra stjärn i pannan:)

Söt-Kalle

Idag har jag pysslat lite ute. Först sladdade jag paddocken. Jag tyckte att den blev lite lös efter Magnus tilltag förra veckan då han drog ut grästovor från hörnen. När jag hade sladdat tog jag ringvälten och körde några varv med den. Men efter det var det mycket traktorspår, eftersom jag bara har en rulle och den är smalare än traktorn så då körde jag några varv med harven igen för att få det jämnt och fint. Så nu blev den riktigt fin! Synd att det ska regna större delen av kommande vecka, men jag kanske hinner rida något pass i alla fall.

Sedan gjorde jag rent höbaljorna så att de är klara för den kommande vintern och efter det mockade jag ur boxarna lite extra och blötte ner det gamla spånet som blivit så torrt och dammigt samt fyllde på med nytt spån. Det ska som sagt regna till veckan och det ganska mycket. I kombination med 12- 14 plusgrader så det kan bli tufft för grabbarna att vara ute. Så om det blir alltför blött och kallt får de komma in några nätter med förhoppning om att det blir torrare senare i oktober. Men skönt att ha det förberett i alla fall.

Lite senare på eftermiddagen hämtade jag Bosse för en lite längre uteritt. Jag tänkte ta det lite lugnt med honom eftersom han ju gick ett hoppass igår. Så det fick blir rundan till Grimsjön och Bexells. En runda som innehåller mycket skritt eftersom det är en del asfalt.

När vi passerade Gamlens låg det en elkabel över vägen som de hade lagt en bräda över. En helt vanlig bräda. Men den var minsann så farlig att Bosse först inte ville gå över den. Han som aldrig någonsin tittar på några bommar eller hinder eller någonting annars. Men när jag tryckte på honom framåt tog han ett jätteskutt över den stackars plankan och jag kom lite ur balans i sadeln, men det gick bra.

Sedan råkade vi ut för en traktorgrävare som rensade vägdikena på grenar. Den for iväg framåt och stannade på ett ställe där vi kunde passera den, men då mötte vi samtidigt en jättetraktor med kärra. Föraren av traktorgrävaren stängde av sin maskin och vi kunde stå bredvid den medan traktorn passerade och Bosse tog det med ro. Han tittade lite grann, men gjorde inget. Så cool!

När vi skulle svänga upp mot Grimsjön ville jag att han skulle trava, men han är alltid så motsträvig där. Vet inte riktigt varför. Han började förvisso trava, men det var segt. Men när vi kom runt en krök så fattade han galopp och drog upp för en backe. Vi tog det lite lugnt utmed sjön. Det var verkligen en helt vindstilla kväll och sjön var spegelblank. Så häftigt och vackert!

Bosse på väg mot Grimsjön


Utsikt över den spegelblanka sjön

När vi sedan vände upp i skogen tog han faktiskt galopp direkt och vi galopperade på uppför backen. Han bröt av i en liten nedförsbacke, men sedan blev det ny galopp. Han blev lite trött uppför där, och bröt av men fattade ny galopp igen när backen började plana ut. Så härlig framåtbjudning!

När vi kom ut på grusvägen så var det galopp igen, han galopperade på riktigt bra! Kul att han är så framåt nu!

Sista galoppen blev uppför backen från Bexellsparkeringen och där drog han hela backen! Så duktig och stark kille!

Det var rätt varmt ute så han blev ordentligt svettig, men vi skrittade genom hela skogen ner till Ryen så han torkade rätt bra.

Det blev lite trav hem från Ryen och så en avslutande galopp igen. Så det blev kanske inte riktigt så lugnt som jag hade tänkt, men han verkade ju inte direkt påverkad av gårdagens pass så jag lät honom springa så mycket han ville.

Det blev i alla fall en härlig och mysig runda! Och när jag släppte ut honom i hagen vid 19-tiden började det redan att skymma. Nu blir det märkbart mörkare på kvällarna, men vi har ju en hel månad till framför oss innan den äckliga vintertiden kommer!

Fortsatt grön bokskog!

Planen för veckan är att han ska ridas tisdag, blir förmodligen ett markarbetespass i paddocken och sedan får det bli hoppträning på torsdag. Jag hoppas att hovis har möjlighet att komma hit i början av veckan och sko om Kalle, så att vårt uppehåll inte blir alltför långt. Vi ska förresten träna lite TRT om han ska vara skolös, så det löser sig ändå. Det är ju ypperlig träning när man inte kan rida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar