Sidor

måndag 29 mars 2021

Sadelcheck och smalare vrist!

Idag har jag haft ute Gunilla Stener för att checka Kalles och Bosses sadlar. Det är alltid lika lärorikt när Gunilla kommer hit, hon är väldigt generös med sin kunskap och förklarar hur saker och ting hänger ihop samt hur de blir som de blir.

Jag var inte så oroad för att Bosses sadel skulle ligga dåligt, han har ju faktiskt haft den i snart två år nu och vi båda älskar den (även om Bosse helst vill äta upp den när jag sadlar honom, men det jobbar vi på). Även om han har lagt på sig muskler och massa så har han den form på ryggen som han har och en korrekt utprovad sadel sitter också bra på hästen över tid.

Gunilla bekräftade mina tankar och gjorde endast en justering på hans Mattespad där iläggen inte låg riktigt som de skulle. Jag hade varit där och petat och inte fått det rätt mellan sadelcheckarna.

Kalle var jag desto mer osäker på. Hans sadel glider gärna bakåt och då har jag upplevt att den har tryckts ned på ryggen, så jag har misstänkt att den inte har varit helt bra för honom. Det har gått drygt ett halvår sedan hans sadel provades ut och han har ju ändrats en hel del i kroppen sedan dess. Han har framför allt lagt på sig både hull och muskler. Här trodde jag i min enfald att det var dags att lägga i ett vidare koppjärn (eftersom han har blivit rundare).

Så när Gunilla sa att "han behöver ett smalare koppjärn" blev jag konfunderad och bad henne att förklara hur det kunde bli så. Jo, då är det så att eftersom sadeln var helt ny har den under detta halvår "suttits in" av mig och formats av Kalles rygg och också blivit vidare i sig själv. Stoppningen har flyttats om lite och jämnat till sig, så hon bytade koppjärn till en storlek smalare och tryckte också i lite extra stoppning. Den stoppning hon nu tryckte i innehåller mindre silikon än originalstoppningen och rör sig därmed mindre, vilket då bör hålla formen på sadeln bättre.

Så när hon lade på sadeln igen låg den på ett helt annat, betydligt bättre sätt, ett helt annat läge där det var massor av luft mellan sadel och ryggrad. Så fantastiskt bra att det går att fixa till sadeln såhär. Gunilla trodde inte att jag ska behöva göra så mycket mer med sadeln, utan jag kontaktar henne ifall jag märker att sadeln inte riktigt ligger som den ska.

Sedan pratade vi om sadelhängare och att den vanligaste sadelhängaren (som jag givetvis har) inte alls är bra för sadlarna, eftersom de trycker på stoppningen. Hon sa en sak som jag egentligen aldrig har tänkt på, nämligen att sadeln ligger på hästen kanske 1-2 timmar, 3-4 dagar i veckan. Resten av tiden hänger den på en sadelhängare. Så egentligen formas sadeln ganska mycket av sadelhängaren också. Mycket bra att känna till!

Gunilla har ju ett samarbete med Svensk Ridsport i Kungsbacka och de har faktiskt haft en livesänding på Instagram (som ligger sparad som Reel) om sadlar och paddar, så där kan man få se mer av Gunilla och ta del av hennes enorma kunskap. Jag kan verkligen rekommendera henne, hon är seriös på riktigt och inte bunden till något märke. Man skickar en bild på sin häst tagen från sidan och sedan kommer hon ut med 3-4 sadlar som sitter perfekt på hästen. Och sedan kan man vara säker på att hästen har en bra sadel, vilket jag tycker är väldigt skönt, speciellt om jag har mina utmaningar där och då med hästarna så kan jag i alla fall utesluta det!



Något annat som är väldigt glädjande idag är att min fot känns allt bättre! Den är inte mycket svullen nu och framför allt har svullnaden vid vristen gått ned, men även vid ankeln. Så himla skönt! Och jag kan i princip gå helt normalt nu, även om jag inte kan trycka till i steget som vanligt, så är det ändå betydligt bättre nu! Och jag börjar känna att jag kanske kan sitta upp och rida Bosse imorgon. Han ska ju få skritta lite och det hade varit perfekt att rida honom för att känna på, han är ju rätt pålitlig i ridningen, så det bör inte vara några problem tycker jag!
Foten/vristen i torsdags

Samma fötter/vrister idag


Ankeln i torsdags

Samma ankel idag

Kroppen är verkligen helt fantastisk! Och nu ska jag ner i källaren och köra ett cykelpass. Jag testade att cykla några varv häromdan och då kändes det ok. När jag cyklar rör jag ju inte foten i sidled, så det bör kunna gå bra. Det är ändå pissväder ute, så inte mycket annat man kan göra idag!

Men jag fick i alla fall städat sadelkammaren innan Gunilla kom och det känns bra! Jag drar ju in så mycket spån när jag går in och ut mellan sadelkammaren och boxarna för att ta av och på täckena. Så det blir väldigt grisigt! 

Jag ska också packa ihop lite vintertäcken som jag hoppas har gjort sitt och bära in lite vinterkläder såsom vinterjackan och kjolen. Våren är i antågande nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar