Sidor

söndag 28 mars 2021

Rehabträning!

Jag måste säga att hoppet om att snart vara tillbaka med en stark och frisk vänsterfot ökar för varje dag som går! I onsdags (när det hände) kändes allt nattsvart och jag funderade allvarligt på att lägga ner allt vad hästar heter. Men kroppen är fantastisk, den läker oväntat snabbt!

Igår var det lördag och Magnus och jag tog en liten runda med bilen. Vi var och köpte lite blommor till trädgården som jag ska plantera, Magnus klippte sig, vi hälsade på svärmor och Christoffer och sedan tog vi en runda på skogsvägar för att sondera eventuella bra ridvägar.

När vi kom hem igen var det sen eftermiddag och vi åt lite våfflor (LCHF ofc), jag tog in hästarna och sedan gick vi en promenad med hundarna. Jag ville rehabpromenera med min onda fot.

Det kändes helt OK att gå, visst har jag inte samma snärt i steget, men jag kan näst intill gå utan att halta och det känns helt ok, även om foten är lite instabil. Dock går det långsamt och jag hamnade hela tiden efter Magnus (som helt plötsligt hade fått upp farten och brukar vara den som klagar på mitt tempo när vi går tillsammans), vilket kändes ovant.

I bakvattnet...

Men det var otroligt skönt att komma ut och gå och när vi var klara fixade Magnus käk medans jag gjorde rehabövningar som jag hittade på Youtube https://youtu.be/qboX1w7MeSI. Jag kan röra foten ganska bra ändå när jag vinklar uppåt och nedåt, men det är ju när jag ska röra den åt sidan som det blir svårt. Men det bästa med rehabövningar är ju att man kan göra dem när som helst. T.ex. stå på ett ben och borsta tänderna, göra tåhävningar vid spisen etc. Så, det känns väldigt hoppfullt!

Idag är en väldigt speciell dag, förutom att vi äntligen får den härliga sommartiden och de ljusa kvällarna tillbaka; 

PELLES FÖDELSEDAG!!!

Och idag fyller han faktiskt 25 år! Så häftigt! Och han är så himla fräsch! Det hade verkligen varit så kul att hinna sätta igång honom igen så att han i alla fall kan få komma ut på lite promenader! Men vi får se hur mycket tid jag hittar.

Idag ska han i alla fall få en härlig genomgång med skrapning av päls och borstning och massor av godis och pussar och kramar. Min fine Pelle!


Födelsedagsbarnet

Jag slänger in en bild på dagens frukost också, jag är helt övertygad om att läkning av kroppen även görs inifrån, inte bara genom rehabövningar och därför är jag extra noga med vad jag stoppar i mig just nu. Eller, egentligen känner jag att jag har landat i ett bra ätande överlag och jag behöver inte längre fundera så mycket på vad jag äter. Efter 91 dagar utan socker känner jag i princip aldrig något sug efter något sötare än ett färskt hallon och genom att äta mat som gör mig mätt är det lätt att hålla sig till  bra kost. Så idag blev det äggröra och bacon, något av det bästa man kan äta till frukost! 

Världens bästa livsmedel?

Slänger in en bild på när jag gjorde tåhävningar igår med min skadade fot närmast i bild:

Utvecklingspotenitalen är rätt tydlig :)

Idag ska jag fixa lite här hemma. Att inte kunna rida ger ju oceaner av tid! Jag ska städa i sadelkammaren, packa undan lite vintergrejer. Jag ska testa att fixa paddocken och om den blir bra, bära ut lite hinder. Som lite motivation att rehabträna... Kanske pyssla lite med vårblommor och väcka liv i det som har övervintrats i källaren. Ja, jag kan nog få denna dag att gå också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar