Sidor

måndag 30 juli 2018

Låg energi

Det är semester och jag känner inte igen mig själv. Denna tid brukar vara den mest aktiva på hela året. Jag brukar träna varje dag, rida mina hästar, fixa med olika projekt osv. Men just nu känner jag mig bara låg på energi och oengagerad. Orkeslös. Omotiverad till allt.

Det känns som om jag inte har gjort någonting hittills denna semester, men om jag tänker efter så har jag nog fått gjort en del ändå.

Jag har mockat garagehagen och halva vinterhagen samt vägen fram till sommarhagen. Jag har fixat en ny hage på kullen bakom vinterhagen. Det ledde dock till stor frustration förra veckan då jag fick laga stängslet inte mindre än tre gånger eftersom hästarna sprang igenom det. Då var jag riktigt arg och irriterad och nästan beredd på att sälja de där jädrans djuren. Men jag satte upp ett vitt elband hela vägen så att de ser stängslet och då höll de sig på rätt sida. Det fanns ström i stängslet både så att det räcker och blir över. Jag har testat både med stängseltestare och med mig själv (av misstag).

En annan sak som sänker humöret är den rådande betes- och foderbristen. Pelle börjar bli knotig över ryggen igen och Bosses sadelgjord har blivit längre. De skulle må bra av lite stödutfodring, men det finns inget att få tag i om man inte vill riskera att köpa dyrt från utlandet med risken att få dålig kvalitet och bli lurad. Jag vet ännu inte hur jag ska lösa vinterns foderbehov. Så jäkla tråkigt!

Sedan är det värmen som tar hårdare på mig än jag hade räknat med. Jag älskar verkligen att det äntligen är varmt i det här annars så kalla landet, men energin blir lägre när man ständigt svettas utomhus, inomhus, på dagen, på natten. Sömnen blir lidande och orken tryter. Men jag försöker ändå njuta för jag vet att det inom kort är kallt, regnigt och blåsigt igen.

Sedan i fredags har jag tvingat mig själv ut på Bosses rygg med undantag för i lördags. Jag har beslutat mig för att låta Pelle vara nu när det är så varmt och han har tappat i vikt. Han behöver nog mer vila och sedan får jag se ifall han blir helt fräsch i sitt bakben igen annars får han pensioneras för gott.

Ut på tur
Igår var Bosse faktiskt ganska pigg trots värmen och idag var han lite tröttare, men idag har det varit över 30 grader, så det är inte så konstigt att han är lite matt. Jag rider på hans villkor, vill han något annat än att skritta får han det, annars blir det mest skritt.

Igår förmiddag sladdade jag paddocken och såg då Bosse leka med Caddans grimma. Han hade den i munnen och slängde runt med den. Det som var bra var ju att det var lätt att hitta den. Tyvärr hittade jag inte flugpannbandet som också hade försvunnit.

Skyldig till grimmavtagning?
Jag har tagit in hästarna på eftermiddagarna de senaste dagarna för att låta dem komma undan flugorna lite grann och för att ge mina grabbar lite lucern-pellets som de äter med god aptit. De är rätt nöjda med att stå inne och få vila kan man säga..

Två tröttisar
I lördags och natten till söndag kom det faktiskt lite regn och åska. 5 mm hamnade i regnmätaren. Det blev ju lite fuktigt en stund i alla fall och det är ju mer än 0. Men så mycket mer vi hade behövt!

Helgens "skörd"
I fredags var det otroligt varmt hela natten. Vi satt ute på altanen fram till klockan elva på kvällen utan att frysa. Såhär stod det på termometern när vi gick och lade oss:

Klockan stämmer inte, den var över 23 när bilden togs
Hästarna verkar trivas mer och mer i skogen på kullen nu. De äter sly och det har redan blivit glesare i skogen sedan jag släppte dem där. Nu får sommarhagen vila och jag hoppas att det kommer regn så att det kan bli lite bete där igen så att vi klarar hösten.

Pelle bland sly
Nä, nu får jag försöka rycka upp mig! Passa på att njuta av värmen och hoppas att alla bekymmer löser sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar