Sidor

måndag 23 juli 2018

Gryningsritt, flygtur och islänningsritt fortsättning

Så jäkla irriterande! Igår råkade jag för första gången någonsin ut för att det mesta av blogginlägget jag skrev försvann. Och jag upptäckte det inte förrän nu. Så nu ska jag skriva om gårdagen igen!

Jo, vi red alltså gryningsritt igår. Jag fick rida Guz som var jättemysig och Emelie fick en sur skimmel som hette Pop. Han hatade allt och alla, men var väldigt trevlig när man väl satt på ryggen.

Det blev en väldigt trevlig runda, solen sken och det hade inte hunnit bli olidligt varmt, utan det var bara härligt.

Det blev en hel del trav, men ingen avslutande galopp denna gång heller. Det fick vi ju första gången Carina och jag red, men de verkar ha slopat det. Kanske lika bra det...

Dagens runda
Efter ridturen åkte vi tillbaka till hotellet, åt en rejäl frukost och sedan vände vi skutan mot Prästvik och syrran och svågern. Därifrån körde vi till Skå flygfält för att flyga en runda med denna kärra:

Dagens fordon
Min svåger har nämligen flygcert och vi har länge pratat om att flyga en runda, men det har varit dåligt väder de gånger vi har varit på g. Jag var lite nervös eftersom jag har blivit lite åksjuk vid de skumpiga landningar jag har upplevt när jag har flugit mellan Landvetter och Arlanda tidigare i vår. Men jag fick testa Calma åksjuketuggummi och det fungerade perfekt!

Det var rätt gropigt och ryckigt, men jag mådde hur bra som helst och kunde bara njuta av flygturen och utsikten över Stockholm. Häftigt att se det från ovan och så jämförelsevis nära. Det var en riktigt häftig upplevelse!

Globen och friends arena

Vaxholm
Vi kom tryggt tillbaka på land igen och det var den mjukaste landning jag har upplevt på länge!

Efter flygturen åkte vi till syrrans stall och fick provrida hennes fina islänning Gandur. Han har världens fluffigaste pannlugg och är rätt rejäl för att vara islänning. Så mysig kille!

Emelie rider Gandur

Trött kille
Efter stallet åkte vi hem till Prästvik igen och hade en trevlig kväll ute i trädgården med grill och vin och massa snack. En fantastiskt fin kväll. Eftersom vi hade gått upp klockan fem var vi rätt möra vid tiotiden och då gick vi och lade oss.

Jag sov gott och vi gick upp vid sjutiden i morse. Åt en god frukost innan vi styrde kosan hemåt. Jag var sugen på att testa den nya Back On Track-hjälmen med MIPS-system. Det har äntligen kommit en ställbar variant, så jag ville testa ifall den var skön att ha på sig. Så vi körde in på Sharpman när vi passerade Mjölby. Där har jag aldrig varit tidigare, så det var lite spännande.

Tyvärr var hjälmen alldeles för rund för mitt huvud. Jag såg verkligen inte klok ut i den där hjälmen och den var inte särskilt skön, så det blir definitivt inget köp av den för min del. Riktigt synd, för jag hade verkligen kunnat tänka mig att lägga lite mer pengar på en hjälm som är en av de få som skyddar huvudet ordentligt. Men jag köper ingen hjälm som inte är snygg och inte är bekväm, då lägger jag hellre pengarna på någon som passar mig bättre.

Vi får väl hoppas att några hjälmtillverkare hänger på och gör ställbara MIPS-hjälmar i framtiden!

Jag fick i alla fall lite inspo till vad vi kan göra med den gamla ask-stubben som står vid hundgården:)

Stubb-häst
På hemvägen stannade vi också till i Gränna och käkade lunch. Och så fick jag mitt livs första P-bot då vi båda missade att det var avgiftsbelagd parkering där vi stod. Vi var bara lyckliga över att hitta en parkeringsplats då vi inte direkt var ensamma i Gränna om jag säger så...

Nu har jag kommit hem och jag kan konstatera att det har varit en härlig helg. Men det är ändå skönt att vara hemma. Imorgon får det bli lite motion och hästar igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar