Sidor

onsdag 10 augusti 2016

Tre dagars skitväder...

Sedan i måndags har det regnat och blåst väldigt mycket, nästan storm! Lite trist med höstväder i början av augusti...

Men inget ont som inte har något gott med sig... Under dessa tre dagar har jag fått röjt en hel del i huset. Jag har städat, putsat fönster och plockat undan en massa grejer som jag inte vill ha framme. Så nu är huset renare och fräshare än på länge!

Eftermiddagarna i måndags och idag har jag tillbringat i skogen med svampplockning. Det blev en hel del svamp...

Svampskörd
Det finns så mycket svamp att det nästan är löjligt! Och jag älskar det! Idag hittade jag faktiskt trattkantareller också! Väldigt tidigt att de kommer redan nu! Men det var tyvärr inte så många än.

Till kvällsmat blev det lammfärsbiffar av ett recept som jag har hittat i en av Morbergs kokböcker. Faktiskt ganska kul att bläddra i en kokbok och hitta recept när man har dåligt med idéer. Till biffarna blev det klyftpotatis och svampstuvning. Så gott!

Rullskidsuget blev väldigt stort ikväll och nu fick det minsann vara slut på vila pga dåligt väder. Bara till att ge sig ut i regnet och stormen och köra!

Men så blev det helt plötsligt uppehåll, molntäcket försvann och likaså vinden. Helt underbart! Perfekt rullskidväder alltså!

Jag hade programmerat Garmin-klockan med ett styrkepass. Jag körde fem övningar, en minut på varje med 30 sekunders vila emellan. 3 set och 2 minuters setvila. Övningarna var följande:
  1. Utfallssteg (på rullskidor)
  2. Magstakning (låsta armbågar, bara använda magen, som en fågel som pickar i marken)
  3. Diagonalstakning (diagonal utan att röra på benen)
  4. Tricepsdrag (låst överkropp, staka med underarmarna)
  5. Rakdrag (låst överkropp, stakning med raka armar)
Jag började och avslutade med tio minuters uppvärmning och nedvarvning.

Det tog 47 minuter att genomföra passet och det kändes som ett bra pass som visste var det tog. Jag lär nog ha träningsvärk imorgon:).

När jag kom ut var det bara 13 grader ute, så jag tog en jättetunn jacka på mig. Men det blev ändå rätt varmt. Fast fartvinden kylde och jag tror nog att det hade varit för kallt utan jacka. Är sommaren slut eller orkar den komma tillbaka?

Dagens outfit
Hej blå himmel och måne!
Det var i alla fall kul att komma ut på rullskidorna igen och att få träna lite. Nu hoppas jag på bättre väder framöver! Framför allt med avseende på blåsandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar