Sidor

tisdag 2 augusti 2016

Överallt dessa kantareller!

Denna eftermiddag var jag sugen på lite cykling. Det var ju ett tag sedan nu, så det ryckte lite i cykelmusklerna.

Jag tog min Bianchi och cyklade mot Skällinge, sedan mot Nösslinge. Det blåste en hel del, men det märktes mindre i skogen. I Nösslinge svängde jag mot Källsjö. Den vägen kan vara en av de sämsta i dessa trakter! Den är full med hål, bulor, trasig "asfalt" och kanterna är väldigt dåliga.

Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun, framför allt när man kör utför. Det finns nämligen en del härliga utförslöpor, men glädjen förtas av att man måste bromsa för att inte flyga ner i diket när det kommer någon ojämnhet.

När vägen var slut svängde jag mot Svartensjön. Helt plötsligt såg jag kantareller i vägkanten! Först cyklade jag förbi dem, men så tänkte jag att jag kanske kan pilla ner dem i fickorna på cykeltröjan, så jag vände tillbaka. När jag såg hur många kantareller där var, insåg jag att nej, de kommer inte att få plats i fickorna!

Så jag memorerade platsen och tänkte att jag tar bilen och hämtar dem när jag kommer hem. Men så cyklade jag förbi en påse med matlådor, sådana som man får när man köper mat i kiosken. Någon tyckte att diket var en bra plats att dumpa dem på. Så jag tänkte att den där påsen skulle jag kunna nyttja...

Och det gjorde jag! Jag slängde ur matlådorna ur påsen och cyklade tillbaka till svampstället. Och jäklar med svamp där var! Rakt ner i diket! Ytan där jag hittade all svamp var mindre än en kvadratmeter och de var så fina!

Jag kunde ju inte bara lämna dem där! Det blev rätt mycket ändå i min påse...

Dagens svamp-påse
Det var alltså fjärde dagen i rad nu som jag har plockat svamp. Det känns som om jag inte kan röra mig någonstans utan att hitta svamp. Så himla kul! Och gott!

Cykelrundan då? Jo, jag var ute i en timme och 37 minuter och fick ihop nästan 3,5 mil. Bra pass, även om det var lite småspännande att cykla med den där påsen på styret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar