Sidor

onsdag 3 augusti 2016

Regnig avslutning på rullskidkursen

Idag var det dags för sista passet i rullskidkursen med Klassisk sport . Detta har jag sett fram emot hela dagen:). På schemat stod bl.a. nedförskörning och styrkeövningar.

Mina rullskidor gjorde jag rent häromdan. Det var första gången jag gjorde det sedan jag köpte dem. De var rejält skitiga! Jag vässade också stavspetsarna som var ganska runda efter många mil.

Det var ganska bra väder tidigare på dagen och jag klippte gräset iklädd bikinin och fick lite färg, men framåt halv fyra-tiden började det regna. Vi skulle träffas kl 16:30 och när jag körde in till Varberg regnade det ordentligt.

Jag har inte kört rullskidor i regn tidigare, så det skulle bli spännande. Jag har ju inga problem med att träna i alla väder (förutom på cykeln då), så det skulle bara bli en ny erfarenhet.

Vi körde som vanligt i Påskbergsskogen. Vi värmde upp lite och körde lite stakning. Det var väldigt mycket trögare, men det gjorde det hela lättare att sätta stakningen, tyckte jag. Jag fick fint beröm för min stakteknik nu. Så himla kul, jag känner verkligen att jag har utvecklats otroligt mycket på dessa tre träningstillfällen med Jonas!

Vi testade lite diagonal också, och jag undrar om jag inte fick till känslan mer idag när jag plötsligt lyckades lägga hela tyngden på en skida, då började det att gå undan! Vi diagonalade upp till en liten kulle där i Påskbergsskogen och så gick Jonas igenom hur vi skulle åka nedför med fartställning och allt.

Jag är fortfarande lite skraj för backar, så det var lite nervöst att ge sig iväg, men jag bara gjorde det och det var ju riktigt kul! Andra gången fick vi ta lite fart också när det gick nedför. Det gick bra för alla och  efter det gav vi oss på lite styrkeövningar.

Det var bl.a. att bara dra sig fram med stavarna, två och en. låsta armbågar, bara använda magen, bara använda triceps, armarna långt fram. Ja, mycket bra övningar! 1 minut körde vi med 30 sekunders vila. De där övningarna kan man ju ta med sig till ett pass framöver.

På slutet pratade vi också om hur man kan lägga upp träningen. Eftersom rullskidträningen inte sliter lika mycket som löpning kan man också köra hårdare och oftare. Det där var som ljuv musik i mina öron:). Jag älskar att köra intervaller! Att få köra fort och att få ta ut sig. Så det kommer det att bli mer av framöver.

Jämfört med löpningen kan man skippa distanspassen och köra mer fart och hårt. Långpassen, däremot kommer att vara som löpningen. Och om man vill kan man lägga in lite fartökningar även i långpassen. Jippi :).

Så nu ska jag snickra ihop en träningsplan för att öka styrka, fart och uthållighet. Det ska bli mycket roligt att fortsätta med träningen!

Jag har också börjat fundera på att anmäla mig till Alliansloppet, ett rullskidlopp som går i Trollhättan i slutet av augusti. Det hade varit ett bra delmål på vägen och väldigt kul att se hur jag står mig jämfört med andra tjejer! Vi får se, jag ska nog suga på den karamellen lite till. Senast 13 augusti ska man anmäla sig.

Det var väldigt blött att köra i regnet idag, men det tänkte man egentligen inte på så mycket. Men alla grejer blev blöta och mina nyrengjorda rullisar blev smutsiga igen. Så jag fick göra rent dem igen.

Ner i vasken och spola rent...
Det har varit fantastiskt bra att få möjligheten att vara med på denna kurs. Jag har utvecklats väldigt mycket, vilket Jonas också påpekade. Det har varit bra att ha två veckor mellan tillfällena, vilket har gjort att jag har hunnit träna mycket emellan. Det är ju när man är ute och kör som man får lite frågor i huvudet och när vi träffats har jag fått bra svar på mina frågor.

Att ha fått hjälp med tekniken och kunna förbättra den har gjort oerhört mycket för min åkning! Jag är mycket stadigare på rullskidorna, vilket gör att jag inte är lika rädd för att ramla, vilket gör att jag åker bättre, vågar ta i, vågar låta farten komma. Så jag kan verkligen rekommendera alla som funderar på att bli bättre på rullskidor att gå en kurs. Det är otroligt givande och kul!

Jag har också märkt att använder jag magmusklerna betydligt mer nu än tidigare, då jag jämt fick träningsvärk i armarna. Idag får jag inte träningsvärk i armarna, jag känner inte av dem särskilt mycket alls, faktiskt. Däremot kan jag få en hel del mjölksyra i magmusklerna, men träningsvärken lyser med sin frånvaro. Så det går ju bra att träna på och kroppen behöver egentligen inte ha någon vilodag från skidåkningen på samma sätt som löpningen.

Att jag har blivit så mycket bättre gör ju också att det blir så mycket roligare att åka. Även om jag tyckte det var roligt innan, så kan jag knappt bärga mig tills jag får komma ut och rulla. Så det kommer att bli mycket rullskidåkande denna höst. I vanlig ordning hoppas jag på vinter och ett par dm snö från och med början på november tills Vasaloppet är över. Inte så troligt, kanske när man bor i Halland, men drömma kan man väl få göra...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar