Sidor

tisdag 31 mars 2015

Intervallpass 6 x 5 minuter

Aprilväder är väl det som beskriver dagens väder bäst. När jag körde hem från jobbet började det klarna upp vid kusten och jag såg fram emot ett soligt intervallpass.

Men när jag kom hem började det snöa och hagla och efter ett tag såg det ut såhär:

Vårsnö
Så var det med den solen... Jaja. Jag tog in hästarna och fixade med dem, sedan väntade jag någon halvtimme till i soffan innan jag gav mig ut med Selma. Då hade det faktiskt slutat snöa. Men det var ju grymt blött överallt, så de nya fina skorna som kom med posten idag blev genast blöta och kalla.

Nya dojjorna!
Jag började med 2 km uppvärmning innan jag började springa på lite mer. Första intervallen var inte lätt, då jag fick kryssa mellan vattenpölarna på banvallen. Men det blev bättre när jag kom ut på Tvååkersvägen. Mellan varje intervall körde jag 2 minuters gångvila och återhämtade mig väldigt bra.

Jag kollade inte på klockan hur snabbt jag sprang, utan försökte springa på känsla. Det visade sig att jag sprang alla sex intervaller runt 5-minuterstempo eller strax under! Så det blev i praktiken 1000-metersintervaller. Mycket nöjd med det!

Sista intervallen blev riktigt jobbig på slutet då jag lyckades dra på mig mjölksyra. Men jag tryckte på lite extra det sista och passade på att kolla hur mycket pulsen gick ner efter en minut. När jag avslutade intervallen låg pulsen på 177 och en minut senare på 136, vilket är 41 slag och ska betyda att jag är i mycket god form (enligt färskaste Runner's World) :).

Och det känns verkligen som att jag är i bra form också. Intervallerna har gjort nytta, liksom långpassen. Jag känner mig snabbare och uthålligare. Go känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar