Sidor

lördag 7 mars 2015

Duktiga pållar!

Idag fick Pelle följa med på promenad med Selma. Det var blåsigt ute och han har inte varit ute på väldigt länge, så jag hade inga större förhoppningar om att det skulle gå så bra. När det blåser är ju världen så väldigt mycket farligare!

Först gjorde jag i ordning honom. Skrapade av vinterpäls (när ska den ta slut?) och klippte av den ostyriga manen lite grann så att han såg lite mer välvårdad ut. Han stod nästan och sov där på stallgången och tyckte att det var jättemysigt att bli lite ompysslad!

Jag slängde på honom tränset och så tog vi med oss Selma och gick ut. Han var hur lugn som helst. Pigg och framåt, men inte skraj för någonting! Helt otroligt! Han reagerade inte ens på plasten som fladdrade i vinden när vi gick förbi ett gäng ensilagebalar.

Han skötte sig hur bra som helst och idag hade det inte varit några som helst problem att sitta på ryggen på honom. Så himla kul! Det hade ju varit helt fantastiskt om han fortsätter att vara sådan här. Normalt sett blir han ju lugnare ju mer han får komma ut. Kanske har han blivit gammal och klok? Eller inte. Det krävs ju mer för att se hur han är. Nästa gång kan han vara helt annorlunda...

Duktiga killen!
Efter promenaden gjorde jag i ordning Bosse för lite tömkörning i paddocken. Det är bra länge sedan jag tömkörde honom sist och han har ju inte heller arbetat särskilt mycket det senaste året. Men även han var hur cool som helst idag!

Han arbetade jättefint på tömmen och var superlugn! Till och med galoppen gick jättebra. Han fattade jättefin galopp på mitt kommando och höll den ända tills jag bad honom sakta av. Ingen korsgalopp och inget skärande av kurvor. Han fick skritta och trava också, vilket också var väldigt avslappnat och bra. Det var mycket bättre än när jag longerade honom och han bara sprang helt hysteriskt. Det gick ju att styra honom mer med tömmarna än longerlinan.

Jag jobbade honom inte så länge, eftersom han var så duktig och eftersom jag tänkte att jag ska rida honom imorgon. Det kan bli riktigt kul!

Jag hade nästan glömt hur energigivande det är att ha två hästar som sköter sig så bra och bara sprider ren glädje! Man blir så glad! Nu ser jag verkligen fram emot morgondagens arbete med dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar