Sidor

tisdag 6 augusti 2013

Alla tre på tur!

Idag kom min hyresgäst hit med en bekant som är här och hälsar på. Vi hade bestämt oss för att rida ut med alla tre hästarna. Det var en väl rutinerad ryttare som kom, så jag slängde upp henne på Bosse och tog Pelle själv. 

Det fungerade jättebra. Bosse testade lite redan på gårdsplan, men fick snabbt klart för sig att damen på ryggen minsann inte tänkte låta honom skrämmas. Istället fick han jobba ordentligt så att han inte hann med att hitta på bus.

Pelle var till en början väldigt avslappnad och lugn. Man kunde nästan tro att han fått bromsolja till frukost, för han rörde sig knappt framåt.

Men när vi kom upp i skogen blev han spänd som en fiolsträng och gick och spanade hela tiden in bland träden. På ett ställe vände han faktiskt. Men jag vände tillbaka honom, tog det lugnt och manade hela tiden på honom framåt och sedan släppte det lite grann och han slappnade av mer och mer. Vi kunde t.o.m. galoppera riktigt avslappnat.

En som inte kunde galoppera var Bosse. Han tog inte galoppskänkeln och ville bara rusa istället så han fick nöja sig med trav. Men alla var glada och nöjda ändå och det blev en riktigt härlig uteritt! Bosses ryttare var så nöjd med honom! Och det var jag också. Han skötte sig bra, tycker jag!




Det är dessutom kul att se en annan ryttare på sin häst och att få någon annans syn på honom! Men vi uppfattar nog honom rätt så likt. En lyhörd och lättkommunicerad häst som gjorde några små försök till bus, men ändå rätt oskyldigt. Och kul att rida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar