Sidor

tisdag 9 juli 2013

Ridtur och lite mankemang

Denna kväll har ägnats åt de tokiga hästarna. Elller, de är faktiskt ganska rara nu när de går ute dygnet runt och slåss med insekter:). De blir så trötta och medgörliga då...

Bosse Bus fick äran att komma ut idag. Ha var så lugn och snäll där han stod på stallgången, precis som han brukar vara. Lugnet före stormen.

Precis innan vi var klara kom Älsklingen inspringandes i stallet och talade om att han behövde hjälp att dra loss lastbilen som han kört fast med på baksidan av uthusen. Så jag fick ta traktorn och dra loss honom. Allt medan Bosse stod på gången sadlad och klar. Det störde honom faktiskt inte ett dugg när vi körde förbi med traktorn precis utanför stalldörren.

Jag lyckades dra loss lastbilen och skyndade mig sedan att tränsa Bosse så vi kom iväg innan lastbilen skulle köras förbi stalldörren, men det hann jag inte, men Bosse brydde sig inte om den heller, så även det gick bra!

Vi red upp i Linneskogen och vidare mot Hagakullen. När vi nästan hade kommit ner för backen och stod och väntade på att ponnyn skulle hinna ikapp fick Bosse plötsligt ett istadighetsryck och tänkte inte flytta sig, precis som förra gången. Den här gången blev jag ordentligt förbannad eftersom jag vet att det bara är dumheter. Så jag försökte få honom att gå åt sidan, bakåt och framåt. Fick gå loss ordentligt med skänklar och pisk, men det tog lite kortare tid idag innan han gav sig. Snart har han nog lärt sig att det inte tjänar något till... Hoppas jag, för jag gillar verkligen inte att behöva slå min häst!

Därefter gick ridturen bra, i ett bra tempo, när han väl fått trava en sträcka, ville han bara springa mer. Blir aldrig trött...

Det var en riktigt skön ridtur i sommarkvällen. Blinningarna var ganska lugna och det var lagom varmt ute. Precis som det ska vara på sommaren! Efteråt blev det en skön dusch för Bosse, som var svettig så att det skummade både här och där!

Jag kände mig lite stel i benen och hade lite begynnande kramp i vänster vad, så vi får se om jag orkar rida imorgon. Hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar