Sidor

tisdag 28 februari 2023

Premiärernas kväll avslutar februari

Äntligen har vi fått uppehållsväder och sol! Även om det varit en hel del dimma ute på jobbet så sken solen när jag kom hem. Så underbart!

Det är förvisso rätt kallt på nätterna, i förrgår var det -7 när jag gick upp, idag -3. Men på dagarna börjar det bli uppåt 7-8 grader.

Detta innebär att paddocken börjar bli ridbar och idag hade jag förhoppningar om att kunna göra premiär där för året.

Hästarna stod faktiskt och väntade vid grinden när jag kom hem, jag hade förberett allting på morgonen, så det var bara till att slänga i ordning kraftfodret och öppna grinden och släppa in dem.

Jag åt lite kvällsmat innan jag stegade ut och kollade läget i paddocken och det såg fint ut! Det är lite fruset på ytan, vilket gör att det inte blir så tungt, utan faktiskt ganska bra underlag.

Jag passade på att sätta upp fyra upphöjda travbommar och ett litet kryss, samt kontrollmätte den 5½:a som stod framme. Idag skulle det även bli premiär för Compis och mig över hinder!

Och det var faktiskt premiär för Compis att ridas i paddocken överhuvudtaget. Vilken premiärkväll!

Jag gjorde i ordning Compis och så skrittade vi upp till Obbhultvägen som uppvärmning innan vi tog några varv i skritt på lång tygel i paddocken.

Han var som vanligt hur cool som helst, gick och kikade lite hit och dit, men inget mer än så. Han var mer framåt än i ridhuset och jag fortsatte med min framåtridning och fick bra respons på den. Han var riktigt fin!

Vi travade igång och även i traven var han framåt och fin. Jag fick ordning på vänstersidan i vänstervarvet så att han böjde sig fint där. Dock lägger han huvudet lite på sned, så jag provade att höja innerhanden, vilket hade rätt effekt.

Galoppen kom direkt på fattning och han var jättefin där också. Ja, han är fantastisk, min vite springare!

Vi travade över travbommarna och uppåt var det lite svårt för honom att räcka till, medan när vi red åt andra hållet fick jag nästan hålla i honom lite grann för att han skulle få plats.

Sedan testade jag att rida 5½:an lite försiktigt och han gjorde det så bra! Det blev våra första språng tillsammans och det kändes så himla bra! Han ger mig en så fin känsla! Han vill bara framåt och agerar liksom klok farbror och bara tar med mig på ett tryggt sätt.

Nu vill jag bara fortsätta hoppa, lite mer "på riktigt" och se vart det här leder oss. Det var så jäkla kul! Compis var lite "snällare" med mig än med Hanna, för med henne busade han lite och blev lite väl pigg, men med mig var han bara lugn.

Jag har inte lyckats hitta några negativa sidor med den hästen än, möjligtvis att han har lite svårt med gårdarna i Linnarp, men annars gör han ju allt jag ber om och lite till. Fine Compisen!

Jag var så nöjd med honom och när vi ridit en stund började det mörkna samtidigt som den jäkla dimman kom tillbaka så det blev lite svårt att se. Så det blev avskrittning via sommarhagen och kullen.

Så fin solnedgång i början av passet


Dimman kom in efter ett tag


En dimmig sommarhage


Lite mys efter dagens pass!

Det blev en härlig avslutning på februari och nu ser jag verkligen fram emot våren, ljuset och värmen! Redan nu är det ju ljust till halv sju, så vi har fått många fler ljusa timmar, vilket är så gött! Mer vår åt folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar