Sidor

torsdag 11 augusti 2022

Magiskt kvällspass

I  morse började jag dagen i mitt källargym. Kände på kroppen lite efter gårdagens avtrillning och kunde konstatera att jag är rätt öm vid lårbensknölen på vänster sida och där har kommit fram ett rejält  blåmärke också. Men jag har inga andra känningar, så det gick alldeles utmärkt att köra knäböj, utfall och alla andra övningar. Så gött!

Efter styrketräningen gick jag en kort runda med Alyssa så hon fick kissa och sedan gav jag mig på staketet framför huset. Jag tvättade det för några veckor sedan och inhandlade färg men kom inte så mycket längre. Men eftersom jag har arbetslust denna vecka så skruvade jag ner ett antal längor och tvättade dem lite igen och sedan lät jag dem torka i solen. Jag gjorde också i ordning bockarna i ladan så att jag kan stå där och måla.

Efter frukost blev det solning på altanen samtidigt som jag tittade/lyssnade på fortsättningen av VM-hoppningen där svenskarna förutom Malin Baryard red felfritt igen. Så grymma! Nu ligger de först inför den avslutande laghoppningen imorgon och nu ska de "bara" rida felfritt igen. Så imorgon blir det helkväll framför TV:n. Kl 20:00  börjar det. Håller alla tummar för att de ska bli världsmästare också!

Jag hade lite funderingar på i morse hur jag skulle göra med träningen för C ikväll. Planen (innan jag åkte i backen) var att jag skulle rida Bosse i paddocken i morse och ta med Kalle på träningen. Men eftersom jag inte var sugen på att åka i backen igen idag (även om Kalle har skött sig exemplariskt varenda gång i Charlottes paddock) så tog jag istället med mig Bosse och hoppades på att hans framåtbjudning skulle hänga med in på banan.

Han var rätt slö i stallet när jag gjorde i ordning honom, men han skrittade på energiskt och bra hela vägen till Linnarp. Tindra red samtidigt, så han hade sällskap i paddocken. Han var så himla fin redan från början! Jag märkte redan i skritten att han var mycket mera på än förra gången. Han svarade framåt och han lyssnade på mina skänklar.

Han gick fram direkt i traven och den var raskare redan från början. Återigen jobbade jag med att få honom att lyssna framåt och lyckades. Han kändes jättefin! Jag får jobba lite med att få honom att lyssna på vänster innerskänkel, den vill han gärna gå emot, men när han ger efter för den blir han jättefin.

Även galoppen gick han fram i direkt och jag kunde verkligen rida honom i galoppen, inte bara sitta och schasa på honom. Jag bestämde när vi skulle göra avbrott och han gick fint fram i traven direkt efter. Han var en dröm att rida!

Vi jobbade lite med skänkelvikningar, öppnor och övergångar också och han gjorde det superbra! Även på slutet både travade och galopperade han bra även om han blev lite trött i galoppen det sista. Men vilket härligt pass!

Jag är så glad att han har blivit såhär fin igen och nu ska han få det lite lugnare i helgen och nästa vecka. Han ska få komma ut och bara skritta på lördag och sedan en lättare uteritt på söndag. Jag vill ju vara försiktig med honom nu så att han både håller sig frisk och framåt! 

Nu är planen att rida Kalle här hemma imorgon på morgonen, hoppas att han är lugn och fin och att vi håller ihop detta pass!

Så fin Bosse i C:s paddock


På väg hem i solnedgången


Augustikvällar är helt magiska!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar