Sidor

lördag 31 juli 2021

Lördag på ponnytävling och nytt golv i släpet!

Idag har jag gjort något riktigt kul! Jag har varit på ponnytävling! För att titta på min duktiga brorsdotter Hanna och hennes ponny Cloe. Hon har verkligen kämpat med denna ponny och nu börjar de verkligen hitta varandra och kunna ta sig fram riktigt bra på hoppbanorna.

De var på Ätrabygdens ridklubb och tävlade och det är ju inte så långt hemifrån oss. Extra smidigt var att mitt släp blev klart igår. Jag har ju haft det inlämnat hos JJ släpservice som ligger mellan Fridhemsberg och Älvsered. Så det blev perfekt att hämta det på vägen hem.

Tidigare i veckan såg det ut som om det skulle regna hela dagen idag, men vi fick mestadels uppehåll. Det regnade mellan klasserna och då satte vi oss i bilen en stund och sedan var det uppehåll igen ända tills vi skulle åka hem.

Det var så himla kul att se Hanna rida live, jag har ju fått filmer från deras tidigare rundor, men det är ju en annan sak att se det hela live! Som de har utvecklats som ekipage! Och som Hanna har utvecklats som ryttare! Så kul att se!

Första klassen, en Lätt D gick bra och hon var dubbelnolla, men kom precis utanför placering då hon hade några mer erfarna och snabbare ekipage före sig.

Men i andra klassen, en Lätt C gick det ännu bättre och de tog en tredjeplacering. Så himla kul! Rosett, plakett och hederspris! De fick till en jättefin runda och Hanna rider väldigt rytmiskt och bra och är inte rädd för att gasa på i omhoppningen. Så kul!


Hanna och Cloe efter andra klassen!

Det var bra för mig också att var ute på tävling igen. Jag har ju inte tävlat sedan 2010 och det har hänt en hel del grejer sedan dess. Framför allt Equipe, som gör det betydligt lättare att veta när det är dags att rida fram.

På vägen hem hämtade jag mitt släp. Jag blev himla nöjd med jobbet som hade gjorts! De har bytt golvet och kunde återanvända gummimattan, så nu är släpet som nytt igen! Så himla gött att veta att golvet är ok! Nu kan vi köra på!

Dock ska jag väga upp det också innan jag är helt nöjd. Så på måndag ska jag kolla med JBtrailer när de har sin registreringsgubbe på plats nästa gång och sedan ska jag boka registreringsbesiktning. Det ska bli gött att få lite mer marginal och kunna köra med två hästar om det behövs.

Släpet på väg hem!

När jag kom hem tog jag en kopp te och gosade med Alyssa en stund innan jag gick ut och gjorde rent hela släpet invändigt. Det blev riktigt rent och fräscht!

Därefter käkade jag och sedan gick jag ut och hämtade Bosse för en uteritt. Först planerade jag att rida en styrkerunda i Skärteskogen, sedan kände jag mig trött och tänkte nöja mig med en kortare runda, men ändrade mig igen och vi gav oss mot andra sidan 153:an.

Bosse var pigg och fräsch idag och jag lade in trav ganska tidigt i passet. Jag försökte hålla i både trav och galopp hela rundan och Bosse var på hela vägen. Han börjar verkligen komma i bra form nu! Och det är så himla kul! Han väljer att trava själv och travar på riktigt bra och när vi vände upp i skogen blev det galopp direkt. 

Även om han blev lite trött så ville han ändå både trava och galoppera och det är bra tecken på att han börjar bli stark. Jag är så glad över detta! Han är tillbaka där han var innan han blev skadad i vintras. Jag märker det i hoppningen också. Han var så himla fin i torsdags när vi tränade. Pigg, men ändå reglerbar och balanserad.

Idag blev han lite framtung i galoppen, vilket faktiskt kändes lite konstigt trots att han alltid har gått så och det bara är de senaste veckorna han har börjat balansera upp sig själv.

Det blev väldigt mycket mer galopp än vi brukar göra denna runda och han fick även galoppera lite i några lättare nedförslut. Det har ju inte gått innan eftersom han har varit så obalanserad, men nu gör han det bra också.

Vi slapp också regnet denna runda, annars har det varit lite mycket regn för oss denna vecka. Det var ösregn när vi red ut i onsdags och på väg till träningen i torsdags hängde regnet och åskan i luften och vi hann precis in i ridhuset innan himlen öppnade sig.

Jag var så himla nöjd med honom denna runda, det blev drygt 10 minuter galopp och 20 minuter trav på 1 timme och 45 minuter. Det är här han behöver vara styrke- och konditionsmässigt för att orka hålla igång på banan!


På väg ut på runda


I skogen

 När vi kom hem stack han in huvudet i transporten. Som om han undrade när vi ska iväg nästa gång. Ja, det blir rätt snart, käre Bosse. Skultagården har nämligen en pay and jump på lördag, så då hoppas jag kunna anmäla oss dit. Och innan dess tänkte jag åka till Hermanstorps anläggning och hoppa lite för att låta honom känna på att hoppa på en annan plats än hemma. Går det bra anmäler jag oss till Skulta. Tänk, min och Bosses premiär på en hoppbana kanske blir nästa helg! Så himla häftigt!

-När ska vi ut och åka, Matte?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar