Sidor

lördag 31 juli 2021

Lite regnigare vecka...

Ja, nu har sommaren med det soliga och varma vädret lämnat oss. För en stund hoppas jag. Vi har fått regn, åska och blåst. Kanske inte så kul om man gillar sol och värme, men ändå ett skönt avbrott. Även om jag älskar sol och värme så blir jag ändå piggare när temperaturen håller sig runt 20 grader eller strax under istället för närmare 30.

I söndags red jag Kalle en stund i paddocken. Kände mig lite spänd efter torsdagens flygtur. Men han höll sig rätt lugn under passet och vände inte en enda gång även om han var lite tveksam till "farliga" kortsidan. Jag körde lite TRT-övningar, vilket jag inte har gjort på länge och han blev väldigt avslappnad, vilket var bra.

Trött kille


Fin kille på passet

Det kändes bra och jag red ett kortare pass med honom i samtliga gångarter. Lite olika orsaker ledde till att det inte blev någon mer ridning förrän i torsdags, då jag gick en runda med honom. Mest pga blåsten. Vi gick runt Obbhult och Linnarp och han var stundtals lugn, stundtals på tårna. Men bra att komma ut med honom och för honom att se vyer som vi inte ser så ofta.

Han fick även gå en runda igår, då det fortfarande var blåsigt. Vi gick banvallen ut till Tvååkersvägen och sedan mot Linneskogen. Han blev lite nervös när vi kom ut på Tvååkersvägen och sedan när vi skulle passera de två husen innan vi vände mot skogen. Han är lite tveksam till att gå upp i skogen också så det är bra för honom att få gå lite och vidga sina vyer.

I onsdags kom Jocke, Elli och barnen. Vi käkade lite på kvällen och på torsdagen åkte Magnus och de på en liten runda medan jag handlade och fixade lite käk inför kvällen.

Jag har också hunnit putsa vår extrahagen som jag stängde nu och släppte upp hästarna i hästabacken igen. Det blev himla bra att pusta betet, men fy vilket drygt och tråkigt arbete. Köra runt runt runt. Det tog nog närmare två timmar innan vi var klara, Selma och jag.

Nyputsad och fin hage!

Åskan har varit rätt intensiv denna vecka. Det har åskat i princip varje kväll. Och det har varit nära. Ca 600 meter som närmast. Och en natt var det som ett stroboskop i intensitet. Men vi har sluppit några nedslag och påverkan på våra elektroniska prylar i alla fall, vilket är skönt!
Åskläget en kväll denna vecka

Häromdan fick jag fixa en av stolparna vid grinden mellan sommarhagen och vinterhagen som Magnus hade kört ner när han putsade hagen. Kalle kom och hjälpte mig:). Hästarna vill gärna stå i skogen i vinterhagen, men jag tycker att betet behöver vila också så en dag när det befann sig i sommarhagen passade jag på att stänga vinterhagen. Det är verkligen skönt att kunna alternera hagarna och kunna vila betet. Det blir så himla mycket bättre bete då!

Och nu när det kom regn så växte ju det nyputsade betet jättemycket! Men nu går de gärna i Hästabacken, där de inte har fått gå på någon månad och det är bra. Där är bra bete till dem!
Kalle "hjälper till" med stängslingen

Nu när vi har vår fina valp här hemma så blir det många bilder på henne också! Hon är en härlig valp! Hon kissar och bajsar ute. Det har bara hänt två olyckor än så länge. Jag väntade lite för länge när hon hade ätit och då bajsade hon inne och vid ett tillfälle kissade hon inne fast att hon precis hade varit ute.  Hon sover på nätterna och jag brukar gå ut med henne vid 5-6-tiden. Då brukar hon kissa och bajsa och sedan myser vi en stund i sängen innan hon får frukost.

Valp-spam


Valpspam

Igår gick vi en runda i Gässlösa efter frukost, allihopa. Det var en rätt bra runda för barnen, de höll hela vägen. Det var ju inte så långt, men många höjdmeter. Härligt att komma ut! Selma och Nelly fick följa med medan Alyssa var kvar hemma och sov. Det gick bra att lämna henne den ca 1,5 timmen vi var borta. Bra att träna henna på att vara lite ensam. Det kan ju vara praktiskt att kunna lämna henna om man vill åka och handla t.ex..

Promenad i Gässlösa


Gänget uppe på Böstesberget


Fin runda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar