Sidor

lördag 9 januari 2021

Uteritt och cykeltur

Solen försvann när jag var inne och drack lite te vid lunch, men lagom till jag kom ut i hagen och skulle hämta Kalle så kom den fram igen.

Jag passade på att testa den uppblåsbara västen idag, monterade fästmojängen på sadeln och satte sedan fast mig. Lite obehagligt. Tänk om jag skulle glömma att koppla loss mig när jag satt av?

I alla fall så var det lite strul med att komma upp på honom idag. Magnus klöv ved och det var jättefarligt, så trots att han stängde av vedklyven så skulle Kalle studsa runt några varv på gårdsplan innan jag fick kommit upp på hans rygg.

De första 100 meterna var han väldigt spänd, men sedan slappnade han av mer och blev lite mer som han var förut. Lugn, men ändå uppmärksam på sin omgivning. Något som gladde mig väldigt mycket idag var att han var så mycket lugnare i munnen idag. Det kändes som om en liten pollett trillade ner för mig i torsdags när jag tränade för Charlotte. Hur mycket jag ska ta honom i munnen.

Jag körde samma som i torsdags, mjuka korta lirkningar och sedan direkt lätta och en mycket mjukare hand. Då fick jag en betydligt mer nöjd häst. Surprice! Eller inte...

Vi tog en tur genom skogen och travade lite på skogsvägarna. Vi mötte en räv som stod ca 50 meter ifrån oss, den brydde han sig inte så mycket om utan vi kunde gå förbi där den försvann in i skogen utan problem.

Vi kunde också passera det "farliga huset" som han har haft väldiga problem med det senaste. Idag lyssnade han så himla bra på mig och gick framåt när jag bad honom. Han kändes så himla lydig och lyhörd. Jättehärlig känsla!

Vi fortsatte upp i Skattagårdsskogen och där var han också väldigt modig och lugn. Ville trava hela tiden. Nu har det frusit ordentligt i backen, så det var inte aktuellt med någon galopp idag utan det blev ett lite lugnare pass. Men det kändes som ett väldigt bra pass ändå, just för hur han var rent mentalt idag. Jag var så glad för att jag äntligen kände att det faktiskt går framåt och att det går väldigt bra att rida ut honom var som helst.

In i skogen


På väg hem

När vi kom hem kunde han gå in på gårdsplan trots att vedklyven var igång. Han tittade mest på den men gjorde ingen grej av den. Så gött! Sedan fick han gå fram och titta lite närmare på den medan Magnus klöv ved och då var den jättefarlig! Men han stod mest och trumpetade åt den, kändes inte direkt panikslagen. Nej, han var en väldigt duktig kille idag!

Fästmojängen till air-vesten

Och jag lyckades komma ihåg att koppla loss mig från västen innan jag satt av. Klapp på axeln till mig själv!

När jag var klar med Kalle tog jag in de andra killarna och alla fick kvällsmat, därefter gick jag in och satte mig på min cykel. Uppkopplingen av min Tacx-trainer mot Zwift gick galant och jag kunde börja cykla med en gång. Så kul! Men så jäkla jobbigt!!! Man får ju ingen vila som man får när man cyklar i verkligheten och kan rulla ner för backar! Men det lär ju å andra sidan bygga bra cykelben inför utesäsongen.

Jag körde ett trial-pass och fick testa på att cykla med en jäkla massa folk. Jag kan ju bara säga som så att när mina ben kommer igång och jag har fått upp konditionen för detta då kommer jag att triggas så in i norden! Jag kommer att triggas av att bli omkörd, av att levla upp, av alla utmärkelser man får på vägen. Det kommer verkligen att bygga mig över tid. Så himla kul! Jag tror verkligen att detta är min grej!

Dock var jag lite besviken på att jag kände mig så klen. Det fanns ju inte med i min bild. Att det skulle vara så jäkla jobbigt! Det är lätt att bortse från den detaljen när man föreställer sig hur någonting ska vara... Men som sagt, mycket bra träning och allting funkar klockrent, så häftigt!

Nu ska jag bara se ifall jag kan hitta något gammalt Garminpulsband och se ifall jag kan koppla det till Zwift också, det kommer ju att ge mer och bättre information till min träning. Det bästa av allt är att Zwift även kopplar till Garmin, så när jag kör ett pass på Zwift kopplar det automatiskt upp på Garmin. Så smidigt! Ibland älskar jag bara teknik!

Jag på min trainer

Det ser verkligen ut som om jag sitter i en djungel😁. Men jag sitter alltså i tvättstugan för där var bäst WiFi-mottagning där. Jag övervintrar också en del växter där och det är citronträdet som syns till höger i bilden. Svetten började droppa efter ca fem minuter så det är ett bra ställe att vara på i tvättstugen. Fönstret fick jag öppna efter tio minuter för då höll jag på att bli överhettad!

35 minuter körde jag, jag kom upp i Level 2 i alla fall och jag kände mig nöjd. Jag var rätt trött efteråt! Men nu har Garmin en utmaning där man ska cykla 20 mil på tio dagar, så jag tänker att det är en bra början att cykla 2 mil om dagen. Så imorgon blir det nästa pass!
Dagens pass



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar