Sidor

tisdag 5 januari 2021

Ridning och blocketfynd

I mitt senaste inlägg skrev jag ju att jag hade funderat lite på att skaffa mig en trainer till min cykel för att kunna cykla inomhus. Jag hade konstaterat att det inte fanns en enda billigare variant att uppbringa i någon cykelbutik som jag kunde hitta. Däremot finns det en viss begagnatmarknad och jag såg att de som kom ut gick snabbt åt. Så jag gjorde en bevakning på Blocket och i söndags kväll kom det ut en Tacx Vortex som dessutom fanns i närheten. Det är en smart trainer som går att koppla upp mot diverse vitruella träningsprogram, så det var definitivt en sådan jag ville ha! Dessutom var priset helt OK. 1800 kr ville säljaren ha och det tänker jag är lagom mycket pengar för någonting som man inte riktigt vet om man kommer att använda.

Så jag svarade på annonsen, fick reda på att den fanns kvar men att det var någon som hade hört av sig före mig (jag hörde av mig ca 1½ timme efter att annonsen kom in) och säljaren visste inte ifall denne person var intresserad eller ej. Sedan följde en (för en otålig person som jag) lååååång väntan. När jag inte hade hört något igår morse hörde jag av mig igen och undrade ifall jag fick köpa eller inte och till sist fick jag svaret att jag fick det. HURRA!!!

Jag stod i stallet och gjorde i ordning Bosse när jag fick det beskedet så jag bestämde mig för att köra efter lunch, så skulle jag hinna hämta den och komma hem innan mörkrets inbrott.

När jag hämtade Bosse i hagen hittade jag förresten lite "hår-is" på marken. Det är tydligen ett ovanligt fenomen, men nu har jag sett det två gånger inom loppet av ett par veckor. Det ser verkligen häftigt ut!
Pinne med hår-is

Jag hade tänkt rida en längre runda med Bosse, men igår var det minusgrader, hårt i marken och så jäkla kallt i vinden att jag kände att jag inte riktigt orkar sitta på hästryggen i kylan i flera timmar, så det fick bli en lugnare runda runt Mute istället. 

Eftersom det var fruset ute tog jag det säkra före det osäkra och broddade hans hovar och det kändes rätt, för det var lite småhalt på sina ställen och då var det skönt att få lite extra grepp under tassarna!
Mitt brodd-kit

Bosse var så himla pigg igår! Det är verkligen det sämsta med den här årstiden, hästarna blir så förbaskat pigga! Han brukar kännas som världens säkraste häst att rida på men igår var han lite av en bomb som bara ville explodera. Inte helt kul att rida en sådan häst! Men han fick komma ut i alla fall och han skötte sig ju bra, vi kom helskinnade hem!
Piggelin-Bosse

När jag skruvade ur brodden passade jag på att testa mina "nya" broddplugg, som jag köpte förra vintern, men då fanns det inget broddbehov, så därför blev de aldrig använda. Ska bli spännande att se ifall de funkar bra. Annars får jag väl fortsätta med bomull, som jag har gjort i alla år tidigare...


Svarta plugg i broddhålen

När jag var klar med Bosse och hade släppt ut honom i hagen igen förberedde jag mig för att ge mig iväg och hämta den där trainern. Jag skulle sätta igång värmaren på bilen och då upptäckte jag hur smutsig den var inuti. Jag lånade nämligen Magnus bil eftersom jag inte riktigt vågade chansa på räckvidden på min elbil, nu när det är kallt, kan den ju kraftigt förkortas.

Så jag städade bilen, gick in och bytte kläder, satte mig i bilen, tryckte på startknappen och ingenting händer! Inte en reaktion från bilen! Jag ringer Magnus, han svarar inte på typ en halvtimme eftersom han jobbade och höll på att lasta någonting. Jag fick skamset meddela säljaren av trainern att jag tyvärr inte kommer på avtalad tid, kände mig som världens struligaste köpare!

När jag till sist fick tag i Magnus så visade det sig att han skulle köra klart ett lass innan han kunde komma hem med sin nyckel. Det var nämligen så att jag hade tagit extranyckeln och Magnus hade inte lämnat kvar den nyckel han använder, utan den var med honom. Och jag var helt säker på att det var extranyckeln som var kass. Han har nämligen bytt batteri på sin nyckel en gång och det har inte gjorts på extranyckeln.

Jag var så frustrerad, det är ju så jäkla typiskt att detta händer när jag för en gångs skull ska åka någonstans! Tur att det inte var någon viktig tid jag skulle passa eller så!

Jag fick i alla fall gått en runda med vovvarna och när jag kom hem gjorde jag i ordning stallet för att kunna ta in hästarna snabbt och smidigt. När jag höll på med det kom Magnus hem så jag tog in dem direkt istället.

Då var det bara det att när han skulle starta bilen med sin nyckel så hände INGENTING! Batteriet på bilen var också kass! Jag tänkte att det här händer ju inte! Tänk om vi inte får igång bilen! Då kanske han säljer trainern till någon annan som faktiskt kan komma och hämta den...! (ja, mina tankar blir något irrationella vid stress).

Men lyckligtvis har vi en rejäl batteriladdare, så den fick stå och ladda en stund, medan vi käkade lite och jag bytte kläder igen och när vi kom ut efter någon timme så startade äntligen bilen. HURRA!

Fast då var klockan strax efter fyra och det hade börjat skymma, men jag kunde iaf meddela säljaren att jag nu var på väg! Snälle Magnus följde med mig då jag inte vågade köra själv ifall något skulle hända med bilen, men jag körde eftersom han kört lastbil hela dagen och inte var så sugen på att köra mer.

Jag tycker att det är lite strängt att köra i mörker faktiskt och jag märker hur ovan jag börjar bli vid att köra bil överhuvudtaget nu när jag kör så sällan, speciellt i mörker. Men det gick bra, GPS-en lotsade oss ut till Hisingen där jag skulle hämta trainern och ca 1½ timme senare var jag på plats.

Säljaren var jätteschysst och visade lite hur man monterar cykeln på trainern samt gav tips om vilken programvara jag behövde ladda ner och även tips om att inte köra på crossdäcken då de ger lite för mycket motstånd och därmed ljud och partikelsläpp. Jag betalade och tackade för en god affär och packade in grejerna i bilen och vände sedan hemåt igen.

Framåt sju-tiden var vi hemma igen. Men jag hade hittat en trainer till ett bra pris! Så nöjd!

När vi kom hem käkade vi lite och landade i soffan. Jag SMS:ade med en kollega som är cykelfantast och hörde mig för lite om vilka däck jag ska välja till min cykel. Så senare på kvällen blev det köp av nya däck, slang, däckjärn och en pump med manometer. Jag trodde faktiskt att det skulle vara betydligt dyrare att köpa racerdäck, men jag kom undan ganska "billigt" ändå!

Jag testade givetvis också att montera cykeln i trainern och det gick bra. Dock var cykeln så smutsig så jag passade på att tvätta den också. Och jag insåg rätt snart att köra trainer på crossdäck går bort, så jag behöver vänta in de nya däcken innan jag börjar träna. Det gör dock inte så mycket eftersom min jäkla förkylning fortfarande inte riktigt vill ge sig och jag känner inte för att köra något ansträngande cardio-pass just nu ändå.

Men det ska i alla fall bli kul att testa detta sätt att träna och se ifall det är något för mig, utemänniskan som hatar att träna inomhus!

Trainern som man monterar cykeln i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar