Sidor

torsdag 7 januari 2021

Ekorr'n satt i fågelbordet...

Igår vaknade vi upp till ett snöigt landskap. Äntligen är vintern här på riktigt! Dock blev det inga mängder snö på marken trots idogt snöande hela dagen. Men vad gör väl det, det är ändå vitt ute och hela världen blir så mycket ljusare! 

När Magnus kom upp igår upptäckte han en ekorre som satt och käkade fågelfrö i fågelbordet. Vi smög runt i köket för att inte skrämma den och försöka få en bild på den, men taket på fågelbordet gjorde att den inte syntes så bra i kameran. Vi knackade lite på rutan för att den skulle sticka upp huvudet, men den var helt ointresserad av oss och till sist öppnade vi altandörren och jag stegade ut och kunde filma den! Jag var så nära den! Så häftigt!

Lilla söta ekorren!



Efter frukost fick Bosse komma ut på en tur. Jag hade planerat att rida i ridhuset, men kunde inte med när det var snöigt och fint ute, utan han fick gå en runda i Linneskogen istället. Förutom att det var kallt, framför allt om överbenen, så var det helt underbart att få rida i snö. Bosse var pigg såklart och han travade på fint på banvallen. Ända till han fick syn på en frusen vattenpöl på åkern och vände!

Det hör inte till vanligheterna att han vänder för något, speciellt inte en sådan här grej, men det är januari och då är hästarna helt enkelt mer galna än vanligt!

Jag vände tillbaka honom och fick honom att gå förbi och vi kunde fortsätta vår runda. Det blev lite galopp upp i backen mot Linneskogen och eftersom temperaturen ligger precis runt 0 så var det inte helt fruset utan det gick fint att galoppera. Det tyckte Bosse var jättekul såklart!

Han kändes inte lika mycket som en bomb denna gång jämfört med i måndags, vilket var skönt. Han var pigg, men kontrollerbar.

Ut på tur

När vi var klara visste jag att hovis skulle komma och sko Pelle, så jag gav hästarna lunchhöet inomhus. Jag gjorde rent Kalles och Pelles hovar. Kalle hade trampat ur en söm ur ena bakhoven, så det fick hovis fixa också.

Dock tog det en bra stund innan hovis dök upp så de fick stå inne rätt länge. Pelle skötte sig dock kanon. Det är nog första gången han är så snäll med den här hovisen, det tog ju "bara" 1½ år för honom att acceptera... Jaja, Pelles hovar är så fina. 12 veckor har han gått och det såg knappt ut som om han behövde skos. Hans hovvinklar ändras inte öht och hans hovar flyter inte ut åt något håll och jag är så glad att det går att sko honom lite mer sällan nu när jag har tre hästar som ska skos. Bra för ekonomin att kunna glesa ut hovisbesöken lite!

När han var klar var det mörkt ute, men eftersom lunchhöet stod klart i hagen och alla tre verkade rätt otåliga släppte jag ut dem så att de fick äta höet ute. Jag passade också på att ta en promenad med hundarna i snön. På med Icebugsen och så vandrade vi iväg. Det blev en kvick promenad i ett härligt snöigt landskap. Tystnaden är så häftig! Snön dämpar verkligen så mycket ljud!

Promenadhundarna!

Jag hade tänkt att köra ett träningspass efter promenaden, men när jag hade kommit tillbaka och tagit in hästarna kände jag en enorm trötthet! Så det blev duschen och sängen. Somnade nog innan kl nio och sov som en stock (utan en enda hostattack) hela natten. 

Skönt att vakna upp utvilad till årets första arbetsdag idag. Men så trist att inte köra till jobbet och träffa alla, snacka om hur julledigheten har varit, catcha up osv. Men, men så är det och vi får hoppas att saker och ting börjar gå åt rätt håll snart så att vi kan bli sociala igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar