Sidor

lördag 26 januari 2019

Krut under hovarna!

Ojojoj, vilken pigg häst jag fick sitta på idag! Bosse har ju inte rört sig sedan förra söndagen och idag var det snö, lite blåsigt och kallt. Den kombinationen kan få den lugnaste häst att bli piggare.

Det var ca 4 minusgrader och jag klädde på mig ordentligt. Jag hade min supervinterjacka från Horze, kjolen från Uhip, vinterridstövlarna från Moutain horse, utrustade med mina underbara värmesulor, kondommössa under hjälmen, tjocka handskar, vinterridbyxor, långkallingar, underställströja och långärmad fodrad funktionströja. Jag tryckte ner hakan i jackan men vinden bet i kinderna.

Men tack vare alla kläder höll jag mig ändå varm i större delen av kroppen. Värmesulorna gör att fötterna känns varma långt efteråt, så jäkla underbara!

Bosse var som sagt otroligt pigg och trippade fram direkt från början. Han slängde med huvudet och ville bara springa. Det kändes som att sitta på en bomb. Jag visste inte om han skulle flyga i luften, åt sidan eller skena framåt. Riktigt jobbigt, faktiskt. Han blev rädd för saker han aldrig blir rädd för annars och var väldigt stissig.

Han fick trava så mycket det gick, men det var en väldigt trippig trav också och det skulle hela tiden slängas med huvudet. Eftersom jag hade så tjocka handskar hade jag ingen bra tygelkänsla, vilket inte gjorde det hela lättare direkt.

Vi tog Linnarpsvägen och sedan in på gärdsvägarna och sedan svängde vi upp vid Lunden, förbi Hulegården och sedan Kullagården. När vi har passerat Kullagården, som brukar vara läskig av någon outgrundlig anledning, brukar han slappna av och lugna ner sig, men idag fortsatte trippandet hela vägen hem.

Jag funderar på ifall jag ska longera honom imorgon så att han får springa av sig innan jag sitter upp. Det är så jäkla jobbigt när han är såhär! Det blir ju ingen vettig ridning av det. Men förhoppningsvis är han lite lugnare imorgon. Vi kom i alla fall hem helskinnade utan luftturer så det var ju bra!

Piggelinhästen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar