Sidor

lördag 20 januari 2018

Två pigga hästar!

Det har snöat lite idag också, Bosse och jag fick en del snö på oss när vi var ute. Det var sådär 0-gradigt ute och lite sval vind. Helt OK vinterväder alltså!

Jag broddade Bosse, han var hur snäll som helst, stod som ett ljus! Tänk om han kunde vara så snäll när vår hovis är här... Jag jobbade även lite med bakhovarna, då jag tror att vi tyvärr blir tvungna att sko honom bak. Han har slitit sina bakhovar jättemycket och förra helgen var han ju väldigt öm. Men han är ju inte rolig att sko bak! Plus att jag då får två skor till att oroa mig för så att de sitter kvar...

Jag funderade lite på var jag skulle rida, jag var ju såklart sugen på att rida på snöbeklädda åkrar. Men så tänkte jag att det skulle bli bra att ta rundan om Linnarp och sedan rida på gärdet på vägen hem.

Bosse var otroligt pigg idag och av de ömma bakhovarna märktes ingenting, han traskade på i rask takt. Vid grushålan gick han ner i diket och började trava. Det var rätt mycket häst att hålla reda på, han var otroligt framåt.



När vi hade passerat grushålan och svängde in på banvallen mot Linnarp skulle han trava igen. Det fick han och det gick i racer-tempo. Han tyckte det var så kul! När vi så passerade Linnarp var där några barn som åkte pulka och de var så farliga att han höll på att sätta sig på rumpan med sina oskodda bakhovar. Men jag fick honom till att gå förbi där även om det var väldigt spänt.

Sedan hade han bråttom hela vägen hem. Och väl ute på åkern ville han också ge sig iväg, så det fick bli lite lugnare trav där innan vi traskade hemåt.

Jag tycker ändå att han skötte sig bra och jag var glad över att han var pigg och mindre hovöm. Jag tycker det blev en bra ridtur ändå!

Nästan hemma
Hela rundan är filmad med GoPron, men jag får redigera och fixa med filmen en annan dag.

Sedan var det dags för Pelle. Efter förra helgens bravader då han var rätt galen fick det bli en promenad med honom. Jag broddade honom och tog på mig mina Icebugs för att kunna hantera halkan på bästa sätt.

Redan när vi kom ut på gårdsplanen och gick iväg var han på tårna. Han taktade, halvsprang, trumpetade och slängde upp svansen på ryggen...



Han halvsprang hela vägen upp till Linnarp och när vi gick där förbi började han trumpeta och takta igen när vi passerade hästarna där. Och så höll han på ända tills vi hade passerat vägen in till ridhuset. Efter det blev han som en helt annan häst. Han fick springa lite på vägen, eftersom han verkade så pigg tidigare, men det tyckte han var lite jobbigt istället så det blev inte så lång springsträcka. Efter det var han lugn som en filbunke hela vägen hem och såg ut såhär istället:



Han är verkligen en "dr Jekyll & Mr Hyde" den där Pellehästen:). Men det var rätt skönt att han idag i alla fall lugnade ner sig. Det gjorde han ju inte förra helgen alls. Så snart kanske hans "vinter-mood" har gått över och jag kan börja rida honom normalt igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar