Sidor

onsdag 10 januari 2018

Rivstart på jobbåret

Oj, vilken start på jobbåret! I måndags var sötebrödsdagarna slut och jag jobbade första dagen för i år. Den började med att jag gick upp 04:45 eftersom jag skulle åka till Göteborg och jobba. Det var alltså en kvart tidigare än vanligt, men fy vad segt det var!

Jag lyckades dessutom sova grymt dåligt. Jag gick och lade mig innan Magnus, men vaknade när han kom och lade sig, sedan vaknade jag vid halv två av att han snarkade något så fruktansvärt så jag valde att gå och lägga mig i gästrummet.

Så måndagen kändes som en oerhört lång dag. Eller ja, det var ju den också. Jag kom inte hem förrän vid sex-tiden på kvällen och var då helt slut. Orkade inte göra någonting utan somnade i soffan nästan omgående.

Igår var det upp samma tid, samma resa, men vi tog ett lite tidigare tåg hem, så jag hade faktiskt lite mer energi när jag kom hem. Så jag tog med mig Selma ut på promenad i mörkret. Det blåste rätt rejält och var riktigt kallt, men det var väldigt skönt att få röra på sig och få lite frisk luft.

Idag var det återigen upp kl 04:45 för att släppa ut hästarna och fixa stallet. Men idag åkte vi hem tidigare då mötet höll på till 12. Så när jag kom hem var det ljust ute och det ryckte i ryttarmusklerna.

Så jag gjorde i ordning Bosse för en kortare ridtur. När vi kom ut från stallet blev han rädd för något som låg vid mjölkrummet och då upptäckte jag den:

Vildsvin
...grisen som Magnus sköt i söndags. Eftersom jag inte har varit hemma i dagsljus har jag inte sett den tidigare, så den kom som en överraskning. Det var nog tur att det inte var Pelle jag hade med mig, jag vet inte om han hade överlevt en sådan chock... Han är ju livrädd för vildsvin och älgar...

Bosse blev lite stissig och jag fick gå en bit bort för att sitta upp. Han var ganska spänd hela rundan, men det kan också bero på att de inte har kunnat röra sig i hagen sedan i lördags eftersom det frös på rätt rejält i söndags och hagen har blivit fri från lera, men väldigt knagglig.

Vi red genom skogen och sedan upp i nästa skog, därefter ner i grushålan. Jag nyttjade träd och backar där och gjorde lite volter och lättare klättringar. Lite som en naturbana minus hinder.

Han skötte sig bra och när vi hade passerat "farliga" gården slappnade han av och skrittade lugnt hem på långa tyglar. Men när vi kom hem fick vi ju ta oss an den där grisen och han gick faktiskt fram och sniffade på den, men han tyckte att den var väldigt läskig. Så det blev ju bra miljöträning ändå. 

Jag har aldrig sett ett vildsvin i skogen, varken till häst eller när jag har sprungit, även om jag vet att de har funnits där. De är normalt sett så skygga att de flyr långt innan man hinner fram till dem. Däremot kan ju hästarna känna av dem på långt håll (speciellt Pelle), så det är ju bra ifall de inte kopplar ihop doften med något farligt.

Det blev i alla fall en bra ridtur och det känns verkligen bra att ha kommit ut såhär mitt i veckan. Nu ska jag jobba vidare de sista timmarna. Bra att kunna nyttja dagsljuset och sedan jobba när det är mörkt och jag ändå inte kan vara ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar