Sidor

tisdag 18 april 2017

Rullskidpremiär 2017

ÄNTLIGEN var det någorlunda väder i kombination med att jag fick tummen ur till att åka rullskidor!

Som jag har längtat! Men förutsättningarna har inte varit så bra, så det har fått vänta. Tills nu.

Jag kom hem lite sent efter jobbet, då jag passade på att åka och handla lite mat till veckans planerade rätter. Det funkar verkligen bra att planera hela veckans mat. När jag gör det äter vi också bra. Men det svåra är att göra det. Fast om man gör det några veckor i rad så är det ju enkelt att bara kopiera det man har planerat sedan tidigare.

Jag tog in hästarna och sedan tog jag bilen (till Selmas stora besvikelse utan henne!) till Linnarpsvägen. Där ställde jag bilen, tog på mig rullskidorna och rullade ner för backen.Det gick superlätt redan från början. Så lätt har det nog aldrig gått att åka rullskidor! Jag började misstänka att jag hade medvind, men tyckte ändå att det blåst en del runt mig.

Första kilometern gick på 3:54 och så snabbt brukar det definitivt inte gå. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt detta första rullskidpass för året, så planen var att köra max 5 km eller en halvtimme. Men när jag hade kört 3 km hade jag inte ens varit ute en kvart, så jag körde vidare in vid Källäng och vände när klockan slog nästan 15 minuter. Då hade jag hunnit 3,5 km.

Jag rullade ner för backen vid Källäng. Så otroligt mycket stadigare det kändes nu jämfört med när jag åkte premiärturen förra året. Det märks verkligen att jag både blivit stadigare på rullskidorna, men också mycket modigare i nedförsbackarna. De backar jag tidigare plogade ner för åker jag nu ner i fartställning.

När jag vände fick jag mycket riktigt mer vind emot mig, men jag körde på ändå. Jag fick inte ont någonstans och stakningen funkade fint, även om det på vissa ställen nästan kändes som om jag stod still pga vinden.

Det var så oerhört kul att köra idag! Jag kan inte sätta fingret riktigt på vad det är som gör det så roligt, men jag tror att det är en kombination av att det går hyfsat snabbt, att jag är bra på det och att jag får göra något som är mycket annorlunda mot löpningen. Jag älskar att använda överkroppen!

Jag fick ihop drygt 7 km och klockan stannade strax över 30 minuter, så det gick lite långsammare i motvinden hemåt, men jag tyckte ändå att det var hyfsad fart hemåt också tills uppförsbacken mot Linnarp kom.

Det får bli mer rullskidåkning framöver. Nu längtar jag till att kunna åka i linne och shorts. Ge mig värme! Idag var det fem minus när jag vaknade och när vi åt kvällsmat såg vi snöflingor falla ner utanför köksfönstret. BRRR!

Dagens runda.
Rullskidskugga
Minna älskade rullisar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar