Sidor

söndag 23 april 2017

Långpromenad

Ända sedan jag tränade för långlopp har det funnits en längtan efter att vara ute och springa eller gå längre sträckor på söndagar. Tyvärr är jag fortfarande förkyld. Jag har haft en usel natt. Vaknade vid ett-tiden av att jag var bomtät i näsan och hade ett rejält tryck över bihålorna.

Jag gick på toa och tog nässpray, men när jag gick och lade mig igen höll Magnus låda med sitt snarkande. Suck! Jag försökte få honom att vända sig, men då vände han sig mot mig istället och låg och snarkade åt det hållet också. Så jag gick och lade mig i gästrummet. Men efter några minuter blev jag tvungen att gå på toa.

Jag lyckades somna igen, men har drömt många konstiga drömmar och det känns nästan som om jag inte har sovit alls. Så att springa var inte att tänka på idag. Däremot känner jag mig inte sämre än att jag kunde gå en långpromenad. Så det fick det bli.

Selma och jag styrde kosan mot Stensared och vidare mot Brännhult. Där korsade vi 153:an (blev nästan överkörda av en bil som kom väldigt snabbt ur kurvan!) och trampade in i skogen som leder mot Hovgården.

Det är verkligen en spännande tid ute nu. Träden bara väntar på att slå ut, det finns vitsippor i mängder och maskrosorna blommar. Dock var det inte så varmt idag heller. Solen skiner, men det blåser kallt, så det är nog knappt tio grader ute. Men skulle det bli lite varmare så skulle helt klart skogarna explodera av grönska. Det ser jag fram emot!

Det är rätt kuperat att gå där i skogen. Det är en rejäl klättring upp mot en höjd och sedan går det lika mycket nedför när man väl har passerat höjden.

Selma gillade verkligen promenaden. Men hon har lite bråttom emellanåt. Men det får jag väl stå ut med.

Drygt två timmar var vi ute och det var helt underbart! När vi kom hem passade jag på att ta en sväng i sommarhagen. Inspekterade tillväxten av gräs och stängsel. Det var många djur som hade varit i stängslet på många olika ställen, i vanlig ordning. Det kommer att gå åt lite grindhandtag, tråd, isolatorer och stolpar. Dessutom hade grisarna varit och bökat runt rätt mycket i jorden på sina ställen.

Men någon tillväxt på gräset att tala om var där inte. Så tyvärr måste vi vänta några veckor till innan det går att släppa hästarna på sommarbete. Det hade ju dock varit trevligt ifall det kunde bli i alla fall tvåsiffriga temperaturer på nätterna så att de kan gå ute. Men det dröjer nog ett tag. Seg vår!

Dagens runda!
Eftermiddagen kommer att bjuda på lite mer trädgårdsarbete. Jag ska ta lite sticklingar på ett par mårbackapelargoner och sätta i växthuset också. Så det blir lite växthustid även idag:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar