Sidor

lördag 11 augusti 2012

Långpass!

Idag blev det ett (för mig) ordentligt långpass i solen. Anledningen till att jag valde att springa ut vid 11:30 var att jag kände att jag behövde träna på att springa vid den tiden då loppet som jag ska spring nästa lördag går vid den tiden. Det har ju inte blivit så mycket träning i värme den här sommaren.

Jag startade i ett väldigt lugnt tempo och sprang första km på 6:37 (vilket jag nästan alltid gör av någon anledning). Fast att jag tyckte att jag sprang väldigt långsamt höll jag ungefär samma tempo en bra bit. Jag hade tänkt ut en runda jag skulle springa men ändrade mig på vägen och sprang istället förbi Åkulla friluftsgård och bort mot Bockstens mosse. 7:e kilometern upp mot mossen gick på blygsamma 8:15, men innehöll 20 m stigning, värsta stigningen på rundan (total stigning 141m).

Totalt sprang jag 13,64 km, vilket är ett nytt längdrekord för min del. Förra året sprang jag från Rolfstorp till Himle, vilket var 13 km. Då gick jag en bra bit också och det tog 1:38:50 (medeltempo 7:36). Idag tog det 1:30:52 (medeltempo 6:40) och jag sprang hela vägen utan ett enda uppehåll, vilket jag är jäkligt nöjd med! Kul att kunna jämföra från år till år hur mycket man förbättrar sig! Klart motiverande!

Under rundan tänkte jag på min satsning mot Göteborgsvarvet 2013 och hur jag om ett halvår kommer att skratta åt att jag tyckte det var jobbigt att springa 13 km. För det var jobbigt sista biten. Jag blev hungrig när jag passerade friluftsgården för andra gången och då var det ju nästan 6 km hem. Men jag stretade på och klarade alla uppförsbackar och stapplade nästan in på gårdsplan. Skönt att ta ut sig ibland:)

Nu blir det semesterns sista gräsklippning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar