Sidor

torsdag 9 juni 2022

Premiär på nya ridbanan - torsdagsträning

Charlottes nya ridbana blev ju klar förra året, lagom till vi flyttade inomhus på torsdagsträningarna. I år har det inte blivit av att Kalle och jag har tränat där än, vi har dock gjort ett litet "studiebesök" för någon månad sedan då han fick gå runt där lite grann.

Men idag var han väldigt lugn och det var bra väder, ingen blåst, utan väldigt varmt och klabbigt. Han är definitivt lite sommartrött nu! Betydligt lugnare och coolare!

Jag lät honom gå ett par varv åt båda håll innan jag satt upp och han var hur avslappnad som helst. Vi skrittade fram och lugnet höll i sig. Jag kunde jobba honom överallt och på ett bra sätt utan att han gick och reagerade på saker.

Jag fick väcka honom lite för att komma igång i traven, men han blev riktigt fin där. Han hade en bra takt och jobbade på fint på volter, på fyrkanten och i sidförflyttningarna. Vi gjorde också övergångar trav-skritt och plötsligt sänker han huvudet när jag saktar av istället för att köra upp det som han gjorde tidigare.

I vänstervarvet har jag lite problem med att han inte riktigt tar innerskänkeln och kommer ut på volterna som jag vill. Men idag lärde jag mig att han behöver ha en bra framåtbjudning och ett tempo i traven för att KUNNA ta innerskänkeln. När jag väl hittade det tempot så flyttade han lika bra för vänster innerskänkel som för höger. Vilken insikt! Så häftigt när man upptäcker sådana där saker!

I galoppen var han rund och fin och galopperade på jättefint. Tungan åkte ut lite, men han var ändå stadig med huvudet och slängde inte runt det.

Jag fick en helt fantastisk känsla i ridningen idag och jag kände att nu börjar vi närma oss det som jag kände fanns hos honom första gången jag red honom. Och det är så jäkla kul! Jag älskar verkligen hur han är att rida nu!

Trots att det var varmt och trots att han jobbade stenhårt och var lite trött så har han en sådan otrolig arbetsvilja hela passet. Och det är det absolut bästa med honom, den där underbara arbetsviljan. Den slår liksom allt. Och den underlättar allt i ridningen.

Jag fick jobba hårt för att hålla honom framme, hålla ordning på mina händer och resten av kroppen, men när han är såhär fin så är det ju en enkel match att rida på ett bra sätt. Jag är helt lyrisk och jag får känslan av att han börjar landa i sig själv nu och att den här bra perioden vi har nu har en potential att hålla i sig. SÅ KUL!

En annan sak som verkligen imponerade på mig var att han var helt obrydd av saker som hände runt omkring oss. Trots att det var första gången jag red honom där. Det kom hästar på vägen, det sprang kor i en hage en bit bort. Anna kom ner till paddocken och jag trodde först inte att han såg henne, men det hade han koll på. Utan att reagera. Min fine Kalle!

Jag red hem honom också och även det gick bra, han var lite spänd i början och ville att Charlotte skulle fortsätta hålla honom i handen när vi lämnade henne. Men sedan kom han igång och vi traskade hemåt. Det stod 8 tranor på åkern och en hare skuttade längs vägen. Men inget kunde rubba Kalles lugn idag och det är jag så glad över!

Kalle spanar på tranorna


Min sötis!

Som tur var hade jag fått köpt hästgodis idag. Jag har inte kommit iväg till Gekås på länge och lagret jag hade hemma tog slut i förra veckan. Men så skulle jag köpa lite andra grejer på Granngården och då passade jag på att köpa en hink med godis där, så nu klarar vi oss ett tag!

Efter godisstunden fick han en välförtjänt dusch, han var så svettig stackaren. Det var jag också förresten! Jag spolade av träns, brösta och sadelgjord eftersom de var helt täckta med svett och smuts.

Nyduschad kille

Jag hoppas att det blir bra ridväder på lördag så att jag kan rida ut honom då så får han gå i paddocken på söndag. Nu när han är så fin börjar jag bli sugen på att filma vårt ridpass, hade varit kul att det ser ut nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar