Sidor

lördag 25 juni 2022

Midsommarafton

Nu har midsommarafton passerat även detta år. Helt otroligt vad snabbt tiden går! 

I torsdags var jag hos Charlotte och tränade med Kalle i vanlig ordning. Han kändes faktiskt inte alls bra denna gång. Han hade ingen framåtbjudning överhuvudtaget och jag kände att jag bara satt och hackade med skänklarna utan att få något som helst svar framåt. Han fortsatte även med sitt senaste "partytrick" och sparkade bakut med höger bakben redan i skritten. Det var inte alls kul!

Men jag fick direkt tips av Charlotte där. Han gjorde det bara i högervarvet och då sa hon att jag skulle räta ut honom på yttertygeln, dvs jag tog ett ordentligt tag i vänstertygeln och sedan leda honom runt i volten med innertygeln. Och då slutade han faktiskt, för han kunde inte sparka när jag rätade ut honom. Men han hade så dålig framåt bjudning att jag fick jobba som en dåre i värmen för att överhuvudtaget få honom framåt.

Så jag nöjde mig rätt snart. Jag kunde jobba igenom det någorlunda, men han var inte riktigt sig själv kände jag. Han kändes nästan som första gången jag provred honom och jag funderade på ifall han hade arbetsvilja.

Jag blev såklart fundersam över detta och jag diskuterade det med Charlotte. Hon hade sett att han svängde in svansen åt höger när han protesterade. Jag har känt igenom honom i hela ryggen och överallt, men han har inga spänningar någonstans. Jag lade också på sadeln utan schabrak och pad och såg då att den ligger helt perfekt. Så jag började fundera på om jag verkligen ska ha padden under som jag brukar ha. Jag tycker dock att den har varit bra eftersom den dämpar lite tryck från sadeln.

Men i alla fall så skrittade vi hem, fortfarande utan någon vidare framåtbjudning och jag tänkte att han får ta det lite lugnare några veckor nu, jag kan rida honom i skogen, utan några större krav, jobba mer med lastträningen och från marken. Kanske tömköra honom också för lite omväxling.

Jag hade, trots att träningen inte gick något vidare, ändå en bra känsla, eftersom jag fick verktyg av Charlotte att hindra honom från att sparka bakut i alla fall och det är ju grymt skönt, att det går att påverka liksom. 

Igår morse red jag ut en runda på Bosse. Det var en varm och solig midsommarmorgon och vi fick en fantastiskt varm och solig midsommarafton, en sådan som man brukar drömma om. Bosse var i alla fall fin och fräsch, även om han inte heller var så framåt.

Bosse på midsommartur

Resten av dagen låg jag på altanen och solade i det underbara vädret innan vi gjorde oss i ordning och for till midsommarfirandet med vänner i Ullared. 

Älska solen!


Jordgubbar till lunch

Kvällen blev väldigt trevlig med god mat, skratt och paketspel. Alltid lika kul! Jag körde och det var jag väldigt nöjd med, jag har känt mig rätt sliten hela veckan och det var så skönt att kunna få sova en riktigt bra natt och vakna pigg på morgonen.

Klassiskt paketspel


Även idag har vi haft 28-29 grader varmt, precis som igår. Jag passade på att göra rent spabadet och byta vatten. Perfekt när det var bikiniväder! 

Först fick jag dock klippa ner rosen som växer intill och hade fått långa taggiga grenar som växte in över spabadet. 

Det är lite meck med det. Först ska man ha i rengöringsmedel, sedan ska vattnet tömmas, vi gör det med en dränkbar pump. Sedan skrubbar jag rent det som behöver skrubbas rent och så tar jag ur det sista vattnet med mopp och disktrasa. Sedan kan man fylla på. Tyvärr fick jag göra lite omjobb när jag hade börjat fylla på och upptäckte att det hade kommit mer bös så jag fick tömma igen och göra rent igen. Men nu är det påfyllt och rent så nu håller det på att värmas upp.

Fast just idag hade man ju velat bada kallbad. 29 grader är varmt! Men underbart att det äntligen har blivit sommar på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar