Sidor

måndag 18 april 2022

Bosse i paddocken

Vilken påskhelg vi har! Solen skiner och det är helt underbart att vara ute. Igår var det förvisso fortfarande rätt kallt i vinden och när jag red Bosse i paddocken var det t-shirt och en tunn långärmad tröja som gällde utan att det var för varmt.

Vi värmde upp i skogen där vi såg två rådjur, en bock med riktigt fina horn och en hind. Bosse var så cool med dem och bara tittade lite efter dem när de sprang iväg framför oss.

Jag jobbade honom i skritt först och stämde av formen, han jobbade på bra och jag kunde flytta honom, rida volter, fånga honom på yttertygeln osv. Vi fortsatte i trav och använde cavallettibommarna och de andra bommarna samt bytte varv över småhindren på diagonalerna.

Vi jobbade också i galoppen där han börjar bli riktigt fin och balansen börjar komma tillbaka, så härligt!

Efter en skrittpaus satte vi igång med 5½:an. Förra gången jag red den tyckte jag att han var lite slarvig och slängde sig mer än hoppade över hindren, och han var lite sån igår också, så när jag satt av stegade jag upp avståndet igen och konstaterade att det nog var lite kort för honom. Han behöver 6 meter mellan krysset och oxern och det var bara 5,5.

Sedan gick det som en dans att hoppa serien. Han hoppade så fint! Jag fick hålla in honom ordentligt för att han inte skulle börja galoppera före bommen, men det blev riktigt bra till sist och vi kunde hoppa några fina språng innan vi avslutade med lite trav och galopp.

Han var superfin i formen, han var framåt och börjar komma upp i formen, och då vill jag kunna rida honom lite sådan när han är så fin.

Allt kändes bra och det ska bli så kul att träna på torsdag igen!

Fin-Bosse!

På kvällen gick jag en runda med Kalle. När jag gjorde i ordning honom fick han stå lös med bara repgrimman på sig. Båda stalldörrarna var öppna. Han stod väldigt stilla och fint. Han har också börjat acceptera att jag borstar honom i ansiktet och bakom öronen, något som har varit lite svårt den senaste tiden. Han var så lugn och fin!

Precis som tidigare i veckan fick han gå med mig bogen så att han fick uppleva rundan själv. Han var väldigt mycket modigare och det gick bra att gå fram överallt ända tills vi kom till ett ställe där vi såg en traktor på en åker framför oss. Då ville han tränga ut på den åker vi gick bredvid, men jag fick honom framåt och när vi kom till den åker där traktorn körde slappnade han av och brydde sig inte överhuvudtaget. Det blev en bra runda för att skritta ur lite slaggprodukter efter lördagens tuffa runda i skogen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar