Sidor

fredag 3 juni 2016

Ledig solig dag!

Efter att ha byggt växthus i två helger på raken tyckte jag att det var dags att få långhelg på riktigt. Vi är ju lediga på måndag pga nationaldagen och då tänkte jag att det blir bra att vara ledig idag också, så att jag får fyra dagar ledigt.

Dagen började kl 05:00. Då ringde klockan. Varför då? kan man undra. Jo, det är högsommarvärme här just nu och jag ville få ett cykelpass innan solen gassade på alltför mycket.

Jag åt frukost och gav mig iväg. Helt emot de tips som fanns i tidningen "Cykla" som man får när man ska köra något av Vätternrundan-loppen. Där stod det att man skulle äta två timmar innan man ger sig iväg. Dåligt tips för mig. Jag cyklar gärna på full mage. Skulle jag vänta två timmar skulle jag vara hungrig igen när jag ger mig iväg och det går inte!

Denna morgon vände jag och min cykel oss mot Tvååker. Hela vägen ner till Tvååker. Sedan mot Sibbarp. Det var en härlig morgonkyla som slog emot mina bara ben och armar! När jag cyklade på ställen där det var lite träd kylde det otroligt skönt!.

I Ästad körde jag in grusvägen mot Lustorp för att gena ut på vägen mot Köinge. I Köinge vände jag mot Skinnarlyngen och sedan tog jag banvallen hem. I Ästad åt jag min banan. Jag hade då kört tre mil och var lite hungrig.


Morgon i vingården i Ästad!
Backen från Svartrå och upp mot Skinnarlyngen tog hårt och jag öppnade en energigel efter den. Det gjorde gott! Banvallen var inte jättekul att cykla på. Det var en del lösgrus. Och så hade någon fyllt i lite potthål med stora stenar som jag fick parera hela vägen. Lite segt för benen då.

Banvallen efter Åkulla var inte heller så kul. Smalt spår och väldigt guppigt. Där skulle man haft en mountainbike! När jag kom hem var klockan nio och jag hade avverkat 5,5 mil!

Dagens runda i siffror!
Det kändes riktigt bra. Av förkylningen märks ingenting. Kroppen känns bra och benen svarar bra. Visst blir man trött emellanåt, men det går upp och ner hela tiden. Jag känner mer och mer självförtroende inför Tjejvättern nu! Det ska nog gå vägen!

När jag kom hem laddade jag in de 5,5 milen på ICA-klassikern och gick därmed i mål i cykeldelen. Jag hade visst bara tre kilometer kvar :).

I mål!
På förmiddagen fick jag besök av mor och syster. Vi satt på altanen och gottade oss. Så varmt och skönt! När de hade åkt hem lade jag mig för att sola. Så jäkla gött! Jag somnade faktiskt till där i solen några gånger. Det kompenserade definitivt den tidiga morgonen!

På eftermiddagen for jag till Ullared för att hämta mina nya löpardojor som jag har beställt från Wiggle. Jag har väntat på de där ett tag nu! Det är inte så smidigt att köra i Ullared nu med alla vägbyggnationer, men det gick bra att köra Gekåsvägen så att jag kom ut på 154:an och kom från andra hållet istället. Så slapp jag stå i kö!

Det blev ett par nya Asics Gel Nimbus 18. Likadana skor som jag har, men uppdaterad version. Jag har haft de gamla i över ett år nu. Jag har bara sprungit 50 mil i dem, men de har tappat sin stuns så det var dags att byta ut dem. Det kan kanske bli ett morgonpass imorgon!

Nya dojor!
Nu blir det kväll och njut på altanen i sommarkvällen! Älskar det här vädret! Mer sådant!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar