Sidor

torsdag 14 maj 2015

Båda hästarna motionerade!

Vaknade kl sju idag. Helt utvilad, klarvaken och pigg. Lika bra att gå upp. Utanför fönstret strålade solen mot en klarblå himmel. Helt underbart!

Efter en god frukost hämtade jag in hästarna och gjorde i ordning Bosse Bus. Han var så mysig idag och tyckte att det var skönt att bli borstad och fin. Jag slängde på sadeln på hans rygg för att se så att den inte ligger konstigt, men den låg helt perfekt på honom. Gött att veta!

Vi gav oss ut i paddocken. Han var mycket lugn, nästan lite trög i skritten till en början. Det märks att han tillbringar nätterna utomhus nu och att den tidigare överskottsenergin har mattats av. Med andra ord är det helt perfekt att sätta igång honom nu när han är lite mer naturligt trött.

Han var så fin att rida idag (också). Man kan inte tro att han inte blivit riden ordentligt på fyra år! Han var helt perfekt i munnen, ett mjukt stöd och när vi travade bar han sig helt själv. Ingen häst i handen! Vilken känsla!

Han lyssnade perfekt på halterna också. Lite svårflörtad när vi skulle trava igen, men jag jobbade igenom det genom att vid samma ställe trycka till lite extra så att han istället ökade traven lite.

Även galoppen var jättefin! Helt balanserad och för första gången på länge kände jag att jag kunde jobba honom i galoppen. Lite lätt sits på långsidorna och nedsittning på volterna. Helt perfekt!

Det är nog detta som kallas ridbarhet, att ha en häst som liksom bara kan allt och bara gör som man vill. Jag är helt förundrad över att han är så fantastiskt fin att rida efter så lite träning! Det är otroligt kul att ha en sådan här häst! Han känns mer och mer som min "once-in-a-lifetime"-häst!

Det gjorde ju inte saken sämre att solen sken och det var sådär lagom varmt. Jag var inte svettig under min långärmade tröja, men jag frös inte heller. Och så har ju inte insekterna kommit än. DET är riktigt gött!

Imorgon ska han få komma ut lite i "verkligheten" på en tur. Det ska bli spännande att se hur det funkar!

Duktiga killen!
Efter Bosse var det Pelles tur. Jag har avvaktat lite med honom, då jag tyckt att han inte har verkat helt fräsch i sina ben. Han har ju varit ute och promenerat några gånger här i vår, men det har inte funkat något vidare att rida honom.

Jag har funderat på ifall jag orkar börja jobba med honom igen. Jag tycker inte det är jättekul att gå med honom, jag vill ju rida och jag har funderat på ifall det är smärta någonstans som gör att han reagerar som han gör emellanåt.

Men idag tänkte jag att han skulle få gå i tömmarna så att jag kunde se ifall han var ren i sina gångarter. Även han tyckte att det var jättemysigt att bli borstat och kliad överallt.

Vi gick ut i paddocken och jag började med att bara gå några varv med honom innan jag kopplade på tömmarna. Jag vet ju sedan tidigare att han kan vara lite tveksam till tömkörning, så jag ville börja lugnt med honom.

Jag kopplade på tömmarna och gick ut med honom på spåret. Han skrittade på bra, men var hela tiden väldigt upprörd över något i bortre änden av paddocken. Han trumpetade och höll på. Då var det rätt tacksamt att stå på backen och slippa sitta på ryggen och bli nervös över vad han skulle hitta på.

Han kunde hoppa och studsa utan att jag påverkade honom negativt, utan bara kunde försöka få honom att tänka framåt. Det fungerade mycket bra och till min stora glädje var han helt ren i samtliga gångarter, både på böjt och på rakt spår. Kul!

Jag tyckte att han jobbade på rätt bra, även om han var väldigt spänd och jag var riktigt nöjd med honom! Jag misstänker att det kan ha varit något vildsvin han hade span på, eftersom jag har sett spår efter dem i bortre delen av sommarhagen. För när jag släppte ut dem i hagen igen fortsatte han att trumpeta och springa och glo mot stängslet.

Jag kommer att fortsätta att jobba honom i töm tills jag känner att han slappnar av såpass mycket att jag kan rida honom. Försöka få igång även honom. För när han är avslappnad och nöjd är han också en fantastiskt härlig häst att rida!

Tok-Pelle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar