Sidor

lördag 3 januari 2015

I målartagen igen

Nu har jag hållit mig borta från målarpenslarna ett tag, men den här helgen åkte grejerna fram igen! Vi har röjt ur ett rum i källaren (som var potatiskällare en gång i tiden) och tänkt att inreda det med hyllor och grejor så att vi kan förvara lite saker där. Få lite ordning helt enkelt.

Men först behövdes det färg! Vit färg fick det bli. Jag hade en och en halv burk kvar från när jag målade stallet, så det var bara till att sätta igång.

Jag började igår, och allteftersom jag målade trodde jag att solen hade börjat lysa, men det var bara väggarna som började reflektera mer och mer ljus. Från början var det bara kommunistgrå putsad vägg, så det blev verkligen en enorm skillnad att måla allt vitt. Även taket blev vitt.

Kommunistgrå väggar...

Ljust och fräscht!
Jag blev väldigt nöjd med resultatet och det är ju väldigt enkelt att bara dra över allt med rollern. Och det gick ännu snabbare när jag målade för andra gången idag. Så nöjd med resultatet!

När jag var klar med potatiskällaren gav jag mig på "mörka hörnet" som är korridoren in till potatiskällaren. Det finns bara en lampa i den delen av källaren och den sitter mitt för pannan, så ljuset kommer aldrig in i mörka hörnet. Jag tänkte att lite färg där också skulle göra gott, så jag målade där också.

Mörka hörnet
Och jäklar vilken skillnad det blev! Första bilden är tagen utan blixt för att det ska synas hur mörkt det egentligen är. Nästa bild är tagen efter målningen...

Ljust och fräscht!
Det blev riktigt bra, faktiskt! Nu är jag sugen på att måla mer i torkrummet, tvättstugan osv så att det blir fint i hela källaren. Det är ju inget man har prioriterat tidigare när man haft fullt upp med allt annat. Men nu känns det rätt att göra detta. Enkelt också, det tar faktiskt inte mycket tid att få målat. Ca 2 timmar per målning i potatiskällaren. Taket är så lågt att man når utan större ansträngning, så det gör hela jobbet väldigt smidigt!

Nu kan vi börja inreda i potatiskällaren. Vi hade tänkt att platsbygga hyllor där, så det ska bli spännande att se hur det blir. Det ska i alla fall bli riktigt skönt att få undan grejer som ligger överallt och få lite ordning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar