Sidor

söndag 6 mars 2011

Vårbruk!

Idag har vi ägnat i stort sett hela dagen åt vårröj i trädgården i Hinnagården.
Jag började med att kratta upp allt gammalt grus och spån som låg på gräsmattan. Magnus svedde det långa gräset som låg utmed staketet.
Jag var inne och tog lite bilder på den hiskeliga blå tapeten...
Och på den första tapeten...

Vi krattade bort en massa dött gräs och gamla löv och sågade ner den halvdöda enen. Jag filade lite till på gången, så nu ser den ut såhär:

Lite till som ska bort alltså, när tjälen släpper. När alla löv och gammalt gräs försvann kom minsann de små, fina skotten fram som ska bli blommor snart...

Syns inte så bra, men de gula sakerna som sticker upp är blivande krokusar.

Intill husväggen spirar det ordentligt!

Och i skogen är faktiskt påskliljorna på gång! Helt otroligt! Nog fasen är det vår nu! Så underbart!
Vi fick även svett gräset i hagen nedanför trädgården, där jag aldrig släppte hästarna i somras, dels för att de hade så mycket gräs att äta ändå, dels för att jag inte hittade stängslet bland alla jäkla buskar som hade växt upp. Egentligen skulle man plantera fruktträd där igen och inte ha hästarna där. Förr fanns där en jättefin fruktträdgård med massor av äppelträd. Hade varit fint att ha det igen. Synd bara att det tar sådan evig tid innan fruktträd växer upp och ger frukt...
Nu luktar jag som en kedjerökare efter dagens grässvedning och är helt slut i kroppen, så nu blir det duschen!


1 kommentar: